Bir Eğitimci Nasıl Olmalı?
Bir Eğitimci Nasıl Olmalı?
Esasen hayatta herkes öyle veya böyle eğitimcidir. Usta çırağına, anne-baba evladına, hoca cemaatine, kayınvalide gelinine, öğretmen talebelerine bir şeyler öğretebilmek için eğitmenlik yaparlar. Bir eğitmen, eğitmenliği canı gönülden isteyerek yaparlarsa elde ettikleri mahsulde o nispette güzel olacaktır. O zaman bir eğitmenin, eğitimcinin, öğretmenin, hocanın hangi temel vasıfları olmalı ki vatanına, milletine faydalı olabilsin, ahlaklı, inançlı, sağlam karakterli nesiller yetiştirebilsin.
Eğitimci, her şeyden önce eğitimciliğe sevdalı olmalı, haz almalı, yaptığı işten mutlu olabilmelidir. Öğrencisinin gözünde gördüğü ışık ona her şeyden daha sevimli gelmeli. Öğrencisiyle gülmeli, öğrencisiyle ağlamalı, öğrencisiyle dertleşebilmelidir.
Eğitimcin en önemli vasıfları arasında sabır, fedakârlık olmalı. Yaptığı işi maddiyata endekslememeli. Öğrencisini kendi çocuğu gibi görebilmeli, kendi çocuğunun nasıl eğitilmesini istiyorsa o şekilde eğitmek için mücadele etmelidir. Bananeci bir anlayışta olduğu taktirde bunun vebalini iliklerine kadar hissetmeli, yetiştirdiği her öğrencinin ya vebalini ya sevabını aldığının hissiyatında olmalıdır.
Çocuk ruhundan anlamalı, gelişim evrelerini iyi bilmeli, Cenab-ı Hakkın yarattığı insanoğlunun fıtratını iyi bilmediği taktirde eksik kalacağının bilincinde olmalıdır. Bir eğitimci aynı zamanda bir psikolog, bir psikiyatr kadar öğrencisini tanımaya çalışmalı, hele dönemin çığ gibi büyüyen dikkat eksikliği, hiper aktivite, disleksi, otizm, vb… problemlerle alakalı bilgi sahibi olmalıdır.
Eğitimci, öğrencisinin kendisini devamlı gözlediğinin bilmeli, her hareketiyle öğrencilerine örnek olmak için mücadele etmelidir. Ağzından çıkan her bir kelimenin öğrenci nezdinde ki değerini bilip buna göre hareket etmelidir. Doğru mesajları doğru zamanda verebilmelidir.
Öğrencilerin araştırarak, yaparak ve yaşayarak öğrenmelerini sağlayacak eğitim ve öğretim tekniklerini öğrenmeli, uygulamalı, gerekli yazılı ve görsel materyalleri, teknolojiyi kullanarak öğrencisine aktarmak için gayret sarf etmeli. Etkin öğrenme ve öğretme metotlarını araştırıp, uygulamak için araştırmalar yapmalıdır. Eğitim seminerlerine katılmayı kendine zül addetmemelidir.
Eğitimcinin öğrenciliği her zaman devam etmeli. Öğrenmeyi, kendi geliştirmeyi bırakmamalıdır. Verdiği eğitimi en iyi şekilde bilmeli ve öğretmelidir. Öğretmen ben her şeyi biliyorum egosu ile hareket ederse, ben iyi öğretmenim noktasında olursa zamanla eğitim kalitesi ve verimliliği düşeceği aşikardır. Bu anlayışta olan bir eğitimci, zamanla eğitimcilik vasıflarını kaybetmeye başlayacaktır. Eğitimcinin, öğrenciliği her zaman devam etmelidir.
Aile ve Çocuk Danışmanı – Psikoterapist
Özcan Dalgıç