Toplum ile Üniversite Arasında Köprü Kurabilecek; REKTÖR!.

Toplum ile Üniversite Arasında Köprü Kurabilecek; REKTÖR!.

Üniversite kavramı, Latince; bütün, hep, hepsi ve Fransızca;  toplum bütününe açık ve tüm bilgilerin öğretildiği kurum, olarak dilimize geçmiştir!. Osmanlıca külliye;  küll, bütün, genel ve Arapça cami;  toplayan ve içeren ile anlam benzerliği vardır!  Üniversiteler, gerçekleri arayan, bilim üreten ve bilim yayan, en üst düzeyde araştırma ve eğitimin yapıldığı, içerisinde fakülte, yüksekokul, enstitü ve araştırma merkezlerini barındıran, ödüllendirme, derecelendirme ve diploma verme yetkisine sahip kurumlardır!

Üniversiteler, 2547 sayılı kanuna göre: Milli eğitim sistemi içinde, orta öğretime dayalı, en az dört yarıyılı kapsayan her kademedeki eğitim ve öğretimin tümüdür.  Bilimsel özerklik ve kamu tüzel kişiliğine sahip, yüksek düzeyde eğitim ve öğretim, bilimsel araştırma, yayın ve danışmanlık yapan yükseköğretim kurumudur!. Üniversiteler,  ne fonksiyonel ve ne de fiziksel olarak çağın gerisinde kalamaz!  Üniversiteler, topluma  yön verir ve toplumda itici  güç rolünü üstlenir!.  Bilgi ve teknolojide yaşanan gelişmeler, üniversite ve üniversite yönetimlerini de değişim ve değişmeye zorlar!. Eski alışkanlıklar ile üniversite yönetilemez!. Üniversite yönetim ve yapıları çağın gereksinimlerini karşılamak zorundadır! Aksi halde  akademisyenler ve eğitim olarak,yüksek  lise düzeyinde  kalırsınız!.

Yasa, kanun ve yönetmelikler çerçevesinde, ÜNİVERSİTE REKTÖRÜ; görev, yetki ve sorumluluklarını, kabaca şu şekilde izah edebiliriz! Üniversite kurullarına başkanlık etmek! Yükseköğretim üst kuruluşların kararlarını uygulamak! Üniversite kurulların önerilerini incelemek,  karara bağlamak ve üniversiteye bağlı kuruluşlar arasında düzenli çalışmayı sağlamak! Üniversitenin yatırım programları, bütçe ve kadro ihtiyaçlarını, bağlı birimler ve üniversite yönetim kurulu ile senatonun görüş ve önerilerini aldıktan sonra, Yükseköğretim Kuruluna sunmak! Gerekli gördüğü hallerde üniversitede ki kuruluş ve birimlerde görevli öğretim elemanları ve diğer personelin görev yerlerini değiştirmek veya yeni görevler vermek!  Üniversite birimleri ve her düzeyde ki personele, kontrol, gözetim ve denetim görevini sürdürmek!  Kanun ve yönetmeliklerle kendisine verilen diğer görevleri de yapmaktır!.

REKTÖR, mezkur görev ve sorumluluklarına ilaveten; üniversite ve bağlı birimlerin öğretim kapasitesini rasyonel bir şekilde kullanılması ve geliştirilmesi, öğrencilere gerekli sosyal hizmetlerin sağlanması ve gerektiği zaman güvenlik önlemlerinin alınması!. Eğitim ve öğretim, bilimsel araştırma ve yayın faaliyetlerinin devlet kalkınma planı, ilke ve hedefler doğrultusunda, planlanıp yürütülmesi!. Bilimsel, idari gözetim ve denetim yapılması ve bu görevlerin alt birimlere aktarılması, takip ve kontrol edilmesi ve sonuçların alınmasında,  yasalara karşı birinci derecede yetkili ve sorumlu kişidir!.

Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Eğitim ve Öğretim Politikalar Kurulu, Cumhurbaşkanı  Sayın Recep Tayyip Erdoğan’a sunmuş oldukları, Yükseköğretim Reform Politika Belgesinde;  ‘tematik’, ‘sınırlı alanda uzmanlaşmış’ ya da ‘çok yönlü üniversite’ olmak üzere yeni üç tip üniversite modeline yer vermektedir!.  Devlet üniversitelerinde üniversite konseyleri oluşturulacak!. Üst yönetim, konsey ile rektörden oluşacak, konsey üniversiteye destek olan, hizmet eden, toplum ile  üniversite arasında köprü kurabilecek kişiler arasından atanacak!. Rektör dahil tüm atamalarda üniversitelerin misyon ve hedeflerine uygun olarak yürütülmesi için paydaş görüşlerinin alınması, temel prensiplerden biri olacak!. Yükseköğretimde çeşitlenen öğrenci profiline uygun talepleri karşılayabilecek, sosyal ve ekonomik gelişime katkı sağlayabilecek, piyasaların çeşitlenen iş gücüne cevap verebilecek, istihdamı arttırabilecek ve artan rekabete uyum sağlayabilecek bir üniversite hedef olacak, diyor!

Peki, Cumhurbaşkanlığı Eğitim ve Öğretim Politikalar Kurulunun, Cumhurbaşkanı Sayın Recep Tayyip Erdoğan’a sunmuş oldukları, Yükseköğretim Reform politika belgesinde, üç tip üniversite modeli ve özellikle de tematik üniversite ve alanda uzmanlaşmış üniversite teklifi çerçevesinde, soralım! Tematik üniversite  yönünde  kurulan üniversiteler, rektör ve yönetimin çapsız ve ufuksuzluğu  çerçevesinde ne hallere gelmiştir?! Tematik üniversite olarak köklü üniversiteden ayrılan tematik bölüm ve fakülteler eski üniversitelerde  tekrardan neden açılmaya çalışılır?! Tematik üniversiteler, yereldeki güç grupları ve siyasetin baskıları sonucunda  tematik olmaktan neden çıkarılmaya çalışılır?! Hedef nedir?! Üniversite rektör ve yönetimi, sosyal ve ekonomik gelişime katkı sağlayabilecek ve piyasada ki çeşitlenen iş gücüne cevap verebilecek bir plan, bir  strateji ve hedefleri var mıdır?! Hiç sanmıyorum!. Üniversite rektör ve yönetimi, istihdamı artırabilecek ve artan rekabete uyum sağlayabilecek mezun  öğrenciler yetiştirebilmek  gibi bir dertleri var mıdır?!  Bu da nereden çıktı?! Şöyle, fil dişi kule odalarımızda ne güzel  dedikodu yapıyor ve kahvemizi yudumluyorduk!. Üniversite rektör ve yönetimi, fakülte dekan ve yönetimi, mezun öğrencilerin hangi alanda  ve nerelerde çalıştıkları konusunda  bilgi ya da böyle bir kaygıları  var mıdır?! Ya da mezun  öğrenciler alan dışında neden çalışmaktadır?! 

Şimdi, yukarıdaki sorun, sıkıntı ve Yükseköğretim Reform Politika belgesinde ki öneri, hedefler ve 2023 - 2053 ve 2071 vizyon çerçevesinde, sorumuzu özele indirgemek sureti ile tekrardan soralım! Türkiye’nin ilk on beş üniversitesi arasında, 1975 yılında  devlet üniversitesi olarak kurulan, yetmiş bine yakın öğrencisi, beş bin öğretim görevlisi ve bir o kadar idari personeli, neredeyse küçük bir  il konumunda  ki ve  KONYA GİBİ FARKLI DİNAMİK VE DENGELERİ  OLAN KADİM ŞEHİRDEKİ TOPLUM, SİVİL TOPLUM VE SANAYİ  İLE  ÜNİVERSİTE ARASINDA KÖPRÜLER  KURABİLECEK,  KONYA MERKEZ İLÇE BELEDİYELERİNİN İKİ - ÜÇ KATI VE   KONYA BÜYÜK ŞEHİR BELEDİYE BÜTÇESİ KADAR MALİ TABLOSU BULUNAN, ülke ve şehrimizin  en köklü eğitim kurumu SELÇUK ÜNİVERSİTESİNE NASIL BİR REKTÖR veya KİM ATANMALIDIR?!  Bir gazeteci ve iletişim uzmanı olarak  soruyorum!.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.