Halime Bilgin

Halime Bilgin

Zaman Yönetimi Teknikleri

Zaman Yönetimi Teknikleri

Zaman geri döndürülemeyen, depolanamayan, çoğaltılamayan, yenilenemeyen ve yerine konamayan bir kaynaktır.

Zaman herkes için aynıdır. Bir yıl 365 gün, bir gün 24 saat ve bir saat 60 dakikadır. Yönetebildiğin kadar kıymetli ve değerlidir. Zaman yönetimi konusunu ve bu becerilerimizi nasıl geliştirebiliriz konusunu, geçen hafta yazmıştım. Bir okuyucu isteği üzerine orda bahsettiğim zaman yönetimi teknikleri konusunu biraz açarak, bu yönde yapılmış çalışmaları incelemek hayatımızdaki zaman kavramının yerini daha net görebilmemizi sağlayacaktır. Bu konuda bir çok teknik var ama biz en çok kullanılanları inceleyelim .

Eisenhower Tekniği (Matrisi);

En etkili zaman yönetimi teknikleri arasında en çok kullanılanlardan olan Eisenhower Tekniği 1953-1961 yılları arasında ABD başkanlığı yapan Dwight David Eisenhower tarafından geliştirilmiştir. İşlerin önem ve aciliyet durumuna göre sınıflandırılmasına dayanan bir zaman yönetimi tekniğidir. Eisenhower tekniği, acil-acil değil ve önemli-önemli değil ifadelerinden oluşan bir yöntemdir.

Acil-önemli

Acil-önemli değil

Acil değil-önemli

Acil değil-önemli değil şeklinde sınıflandırılır. Yapılması gereken işler yazılarak

En önemli ve en acil olan işten en önemsiz ve acil olmayan işe doğru olacak şekilde iş planı çıkarılır.

Pomodore Tekniği;

Bu teknik, 1980 yılında geliştirilen ve herhangi bir konu üzerinde çalışırken düzenli aralıklarla mola verme şeklinde uygulanan, bir zaman yönetimi tekniğidir. Bu teknikte amaç mola vererek, zihnin dinç kalmasını sağlamaktır. Süreç şu şekilde işler. Seçilen konu üzerinde 25 dakika boyunca çalışılır.25 dakika sona erdikten sonra 5 dakikalık kısa bir mola verilir. Mola süresince sadece dinlenmeye odaklanılır. 25 dakikalık çalışma ve 5 dakikalık mola, 1 pomodoro (yarım saat) olarak kabul edilir. Toplam 4 adet pomodoro yapıldıktan sonra 25 dakikalık bir mola verilir. Pomodoro tekniğinde çalışma süresinin 25 dakika olmasının nedeni, 25 dakikadan fazla çalışıldığında zihin dağılır, dikkat eksikliği yaşanır ve hata yapma olasılığı yükselir. Gün içinde 6-12 pomodora uygulanabilir.

GTD ( Getting Things Done );

İşleri Yoluna Koyma Tekniği

Amerikalı yazar ve yönetim danışmanı David Allen'ın geliştirdiği bu teknik, önemli olan işleri önceliklendirerek zihni bu yönde kullanmayı önerir. En etkili zaman yönetimi teknikleri arasında bulunan GTD tekniğinin Türkçe karşılığı ise "işleri yoluna koyma" şeklinde ifade edilir.

GTD tekniği beş aşamadan oluşur.Toparlama-İşleme-Düzenleme-Yapma- İnceleme

Bu tekniğe göre yapılması gereken işler şu şekilde kategorize edilir.

Acil yapılması gereken işler

Biraz zaman geçince yapılacak işler, bekleyen işler, projeler yapılma ihtimali olan işler.

Kanban Tekniği;

En etkili zaman yönetimi teknikleri arasında olan ve 1900’lü yılların başlarında Toyota'nın üretim fabrikalarındaki iş verimliliğini arttırmak için uygulanan bir tekniktir. Japon çalışma disiplinleri arasında gösterilen kanban tekniğinin kelime anlamı ise “tabela”dır.

Kanban tekniği şu aşamalar ile uygulanır:

Yapılması gereken bütün işler belirlenir. İşlerin hepsi yapılacaklar, yapılmakta olanlar ve bitenler şeklinde sınıflandırılır. Yapılacaklar listesindeki işlere başlandığı zaman bu listeden çıkarılıp yapılmakta olanlar kategorisine alınır. Yapılmakta olanlar listesindeki işler bitirildiği zaman ise bu listeden çıkarılıp bitenler kategorisine yazılır.

Hızlı Planlama Yöntemi;

Ünlü bir yazar ve yaşam koçu olan Anthony Jay Robbins tarafından geliştirilen bu yöntem, en etkili zaman yönetimi teknikleri arasında bulunan bir tekniktir. Hızlı planlama yöntemi, kişinin hedeflediği şeyler arasında neye öncelik verdiğini belirlemesini sağlayan bir zaman yönetimi tekniğidir. Kişi önceliklerini fark eder ve bunları gerçekleştirmek üzere esnek bir plan çıkarır. Hızlı planlama yöntemi sadece bir zaman yönetimi tekniği değildir; yaşamın hemen her alanında uygulanabilir. Bu konuda burada yazdıklarımızdan başka bir çok teknik daha var.

Pareto prensibi, tıpkı Eisenhower matrisi gibi önceliklendirilmesi gereken işlerin daha büyük bir zaman diliminde, aciliyeti olmayan işlerin ise daha küçük bir zaman diliminde bitirilmesi gerektiğini savunur. 168 saat tekniği, bir haftanın 168 saat olduğunu kabul ederek önemli olan işlere öncelik vermek koşuluyla zamanı yeniden planlamayı öneren bir tekniktir. Parkinson tekniği, işin ne kadar sürede bitirileceğinin teslim tarihine bağlı olduğunu savunur. Dolayısıyla size verilen süre zarfında işi en etkili şekilde bitirmeniz gerekir. Size verilen zamanın farkında olmak, işi ne kadar sürede bitirebileceğinize dair de bir ipucu verir. Bulunduğunuz statüye göre bu tekniklerin hangisi uygunsa hayatınıza alarak zaman yönetimini daha verimli hale getirmek mümkün. Yeter ki zamanı değerlendirmek için bir niyet taşıyın.

Benim en çok kullandığım Eisenhower tekniği ve GTD tekniği.

Bu sayede bu günün işi yarına kalmıyor. Zihninde şu işi yapamadım takıntısı olmuyor. Ve en çok sevdiğim kısmı da, listelerdeki yazılanların üzerini kırmızı kalemle çizmek oluyor .O kadar rahatlıyorsunuz ki denemesini yapmanızı tavsiye ederim.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Halime Bilgin Arşivi
SON YAZILAR