Kurumlarda Oryantasyon Süreçleri Neden Önemlidir? - 1
Anadolu' da Bugün Gazetesi' nin çok değerli takipçileri, bu haftaki yazımda özellikle yeni işe girmiş bir çalışan için son derece kritik bir role sahip olan, ancak şirketler tarafından öneminin yeterince anlaşılmadığı ya da farkında olunamadığı bir konu olan oryantasyon süreçlerinden bahsedeceğim.
‘’Oryantasyon’’ kelimesinin kökeni Fransızcadan gelmektedir. Kelimenin dilimizdeki karşılığı ‘’Kılavuzluk etmek, yönlendirme yapmak’’ tır.
Bu anlamdan yola çıktığımızda yazımın başında da vurguladığım gibi oryantasyon aşaması özellikle bir kurumda işe yeni başlayan kişiler için oldukça önemli bir süreçtir.
Bu süreçte yeni personele görevi ve kurumu ile ilgili önemli bilgiler aktarılmalı böylelikle adaptasyon süreci hızlı ve sağlıklı bir şekilde tamamlanmalıdır.
İş hayatında kurumları en çok zorlayan konuların başında personel devir hızının yüksekliği gelmektedir. İstenmeyen kayıpların önlenmesi, çalışan bağlılığı ve memnuniyetinin sağlanması için özellikle insan kaynakları departmanları ve şirket üst düzey yöneticileri pek çok proje geliştirmekte ve önlem almaya çalışmaktadır. Ancak tüm bu çaba ve uygulamalara rağmen özellikle işe yeni başlayan personellerin kurumda tutundurulması çok mümkün olmamakta ve ilk bir yıl içerisinde bir çok çalışan kaybedilmektedir. Bu kayıpların kurumlara maliyeti oldukça yüksektir ve mutlaka çözülmesi gereken bir problemdir.
İşte bu sebeple işe yeni başlayan çalışanların görevine, ekibine ve şirketine hızla uyumunu sağlamak için başta insan kaynakları birimleri ve süreçte görevi olan diğer çalışanlar tarafından uygulanması gereken etkin oryantasyon süreçlerine ihtiyaç vardır.
Oryantasyon uygulaması olmayan bir kurumda çalışmaya başlayan bir personelin kafasında onlarca soru vardır. İşe girmeden önce ne kadar çok araştırmış olursa olsun şirketin işleyişi hakkında insanlar yeterince bilgi sahibi olamazlar. Hele ki daha önce başka bir kurumda görev yapmış kişiler yeni şirketlerinde ilk günlerinden itibaren karşılaştığı her konuda ister istemez öncesiyle kıyaslama yaparlar. Bu kafa karışıklığının adaptasyon ve performansına olumsuz etkileri de oldukça fazla olabilir.
Diyelim ki işe yeni başlayan bir personel herhangi bir oryantasyona tabi tutulmadı. Öğleye kadar çalıştı ve öğlen tek başına yemekhaneye gitti. Hiç kimseyi tanımıyor, yemeğini aldı ve bir masaya oturdu. Karşısında yemek yiyen kişi ise şirketten ayrılma aşamasında olan, performansı ve tutumu bozulmuş bir çalışan. Yemek esnasında tanıştılar ve sohbet etmeye başladılar. Şirketten ayrılma aşamasında olan kişi kurumu, işi, yöneticilerin tutumu ve benzeri konularda doğal olarak pek çok olumsuz ifadeler kullanacaktır. Böyle bir durumda yeni başlayan kişinin zaten karışık olan kafası iyice karışacak, soru işaretleri artacak, birçok önyargıya kapılacak ve bu yüzden adaptasyonu zorlaşacak belki de ilk günden şirketten ayrılmayı bile düşünebilecektir.
Bu psikolojik faktörlerden olumsuz etkilenmemeleri için yeni işe başlayan çalışanlara öncelikle sıcak bir karşılama yapılması ve sonrasında çalışanın kafasında var olabilecek tüm soruların cevabını bulabileceği bir bilgilendirme yapmak iyi bir başlangıç için etkin bir çözüm sağlayacaktır.
Bu süreç maalesef çoğu şirket tarafından verimli bir şekilde değerlendirilmez ve hatta gereksiz görülebilir. Bazı kurumlarda ise sadece belli pozisyondaki çalışanlara özellikle orta ve üst düzey yöneticilere uygulanır ve diğer yeni başlayanlar göz ardı edilebilir. Ancak unutulmamalıdır ki görevi ne olursa olsun her çalışan çok önemli ve değerlidir. Oryantasyon eğitimleri görev, yaka veya pozisyon ayrımı yapılmadan herkese verilmelidir. Bu aynı zamanda şirketin imajı açısından da çok ciddi ve pozitif bir etki yaratır.
Haftaya oryantasyon süreçlerinden hangi birimler ve çalışanlar sorumludur, oryantasyon eğitimlerinin içeriğinde neler olmalıdır, süreç ne kadar devam etmelidir gibi soruların cevabını aktarmaya çalışacağım.
Sağlıcakla kalın.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.