KISIRLIK VE BESLENME İLİŞKİSİ

Kısırlık özellikle son zamanlarda sık görülen bir halk sağlığı problemidir. Kadına veya erkeğe ait nedenlerden, herhangi bir nedene bağlı olarak görülebilir. Kısırlığın önüne geçmek ve tedaviye katkı sağlamak açısından beslenmenin önemi büyüktür.

Yetersiz Beslenme

(Kilo / Boy x Boy) oranı 18’in altında veya 25’in üstünde olmamalıdır. 25’in üstü obeziteye neden olurken, 18’in altındaki bireylerde beslenme yetersizliğine neden olmaktadır. Beslenmesi yetersiz kadınlarda arka beyinden salgılanan bir uyarıcı yumurtlamayı baskılar ve bebek oluşumunu engeller.

Karbonhidrat Tüketimi

Sürekli hamur işleri, pirinç, diğer şekerli besinleri tüketmek kan şekerini artırır. Vücudumuz bu duruma karşı insülin salınımı yapar. Bu besinleri fazla tüketmek insülin salınım sistemini bozar ve kilo verimi zorlaşır. Ayrıca yağlanma artar ve obeziteye neden olmaktadır. Obezite kadınlarda hormonal sistemin bozulmasına sebep olur ve erkeklik hormonu seviyesi yükseltir. Bu durum gebe kalmayı engeller.

Protein

Her insanın vücudunda hem erkeklik hormonu ve hem de kadınlık hormonu vardır. Hangisi baskın ise cinsiyet ona göre yönelim yapar. Et, süt, yumurta, kurubaklagil gibi besinlerdeki protein kadında erkeklik hormonunu baskılar. Böylelikle gebe kalmayı olumlu yönde etkiler.

Yağ

Margarin veya paketli gıdaların içerindeki trans yağlar kısırlık riskini artırır. Ayrıca margarin, tereyağı, et yağlarını fazla tüketmek rahim kanseri riskini artırmaktadır. Keten tohumu, ceviz, yer fıstığı gibi besinleri fazla tüketmek yumurtalık yapısını olumlu yönde etkileyip yumurtalık yaşlanmasını önlediği gösterilmiştir. Erkeklerde kırmızı et yerine balık tüketmek, ceviz ve keten tohumu üreme sağlığını olumlu yönde etkiler.

Vitaminler ve Mineraller

A vitamini; yumurta, peynir, süt, havuç, domates gibi besinlerde bol miktarda bulunur. Yumurtalama döneminde yumurtaların daha sağlıklı olmasını sağlar. Güneşten ve yumurta, tavuk, kırmızı etten aldığımız D vitamini yumurtalık sağlığını olumlu yönde etiler. D vitamini eksikliği gebe kalmayı olumsuz yönde etkilediği gösterilmiştir. Fındık, badem, ıspanak, maydanoz, tere gibi besinlerde bol miktarda bulunan E vitamini ise erken menopoza girilmesini önler. B12 vitamini; süt, yoğurt, peynir, dalak, karaciğer gibi besinlerde bulunur. Bebeğin DNA yapımında görev almaktadır. Eksikliği kısırlığa yol açmaktadır. Portakal, mandalina, roka, maydanoz, kuşburnu gibi besinlerde bulunan C vitamini gebe kalma süresini kısaltır. Erkeklerin üreme sağlığını olumlu yönde etkiler. Ayrıca hurma ve nar gibi besinleri fazla tüketmek kısırlık riskini azaltır.

Kalsiyum; süt, yoğurt, peynir, badem, ceviz, fındık, tahin, pekmez gibi besinlerde bulunur. Üremede görev alan hücrenin gelişmesini sağlar. Yeşil yapraklı sebzeler, kırmızı et, kurubaklagil gibi besinlerde demir fazla miktarda bulunur. Demir ile ilgili çok fazla çalışma olmamasına karşın eksikliğinde kadınlarda kısırlık görülme sıklığı yüksek bulunmuştur. Çinko; deniz ürünleri, badem, yer fıstığı, tavuk, hindi, kırmızı et gibi besinlerde bulunur. Üreme sistemi için oldukça önemli mineraldir. Çinko düzeyi yüksek olan kadınlarda kısırlık riski düşük olduğu kanıtlanmıştır.

Kafein

Çay, kolalı içecekler, kahve, çikolatada kafein bulunmaktadır. Kafein gebe kalma süresini uzatır. Günde 3 kupa kahve tüketen kadınlar, günde 1 kupa kahve tüketen kadınlara göre daha geç gebe kaldığı çalışmalarda gösterilmiştir.

Sigara

Üreme fonksiyonlarını bozucu bir etkiye sahiptir. Özellikle erken menopoza sebep olur. Sigara ile birlikte kısırlık riski artmaktadır.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.