Ekici, Konya’nın ‘sorunlarını’ Meclis’e taşıdı: Havalimanı, Çatalhöyük, turizm…
Saadet Partisi Konya Milletvekili Hasan Ekici, Konya’nın turizm sektöründeki durumuna dair değerlendirmelerde bulundu
Saadet Partisi Konya Milletvekili Hasan Ekici, Konya’nın turizm sektöründeki durumuna dair TBMM’de konuştu.
Ekici konuşmasında şu ifadelere yer verdi:
“Konya, hem Türkiye hem de dünya turizmi için büyük bir değere sahip olan bir şehrimizdir, özellikle inanç turizmi açısından büyük bir potansiyele sahiptir. Konya, tarihî ve kültürel zenginlikleriyle dikkat çeken bir şehir olmasına rağmen son yıllarda nitelikli turist sayısındaki azalma endişe vericidir. Bu sorunların üstesinden gelmek ve Konya’nın turizm potansiyelini daha iyi kullanmak için çeşitli adımlar atılması gerektiğine inanıyorum.
Öncelikle, restorasyon süreçlerinin turistler üzerinde yarattığı belirsizlik turistlerin Konya'ya gelme amacını sorgulamalarına neden oluyor. Restorasyon süreçlerinin yönetimi ve iletişimi daha şeffaf hâle getirilmelidir. Ayrıca, bilet satışlarının on-line olarak yapılması olumlu bir adım olsa da biletlerin satışa açılma süresinin yetersiz olduğunu görüyoruz. Turistlerin rahatça biletlerini satın alabilmeleri için bu sürelerin gözden geçirilmesi gerekmektedir.
Konya'ya turistlerin ulaşımında önemli sorunlardan biri de mevcut Konya Havalimanı yetersizliğidir. Konya’nın turizm akımı yaz aylarında yoğunlaşsa da kış aylarında havalimanındaki uçuş iptalleri ciddi sorunlara yol açmaktadır. Kışın hava şartları bozuldu mu, sis oldu mu Konya’ya uçak inemez. Kayseri’den Sivas’a, Van’dan Erzurum’a, Anadolu’da kışın en sert yaşandığı illerde bile kışın uçaklar piste iner ama Konya’da inemez. İki sene önce Şebiarus için İran’dan gelecek heyetlerin uçakları inemediği için Konya programları iptal edildi hatta o yıl ortalama 150 uçak seferi iptal edildi, charter uçuşlarına izin verilmedi. Ayrıca, Konya Havalimanı’na büyük uçaklar, geniş gövdeli uçaklar da inemiyor. Geçen yıl Konya’da düzenlenen uluslararası İslam oyunları sırasında kralların, prenslerin uçakları yer olmadığı için uçaklar Malatya’ya gidip geldiler. Uçağın olmadığı olsa da böyle topal ördek misali uçuşlarla Konya’da turizm nasıl gelişecek? Bu nedenle eğitim amaçlı da kullanılan havalimanının sivilleşmesi ve yeni bir havalimanının kurulması sis veya kar nedeniyle uçuşların iptal edilmesi durumunda turistlerin Konya’ya ulaşmalarının kolaylaştırılmasına yardımcı olacaktır.
Konya, Akdeniz ile Kapadokya arasında geçiş noktasında olmasına rağmen Konya’ya gelen turistler ortalama 10 dolar bırakıyor; bu harcama da yemek harcaması. Milyonlarca turist şehre sadece simit, etli ekmek ve kebap parası bırakıp gidiyor. Sözde Türkiye’de en çok ziyaret edilen 2 türbeden biri Konya’da ama Konya’nın turizmden elde ettiği gelir de ortada.
Konya’nın önemli turizm yerlerinden biri de Çatalhöyük. Çatalhöyük on yıllardır kazılıyor, bir türlü çalışmalar tamamlanarak turizme tam olarak kazandırılamadı ama bir Göbeklitepe beş yılda ortaya çıkarıldı ve bugün o bölgenin, o şehrin ve Türkiye’nin cazibe merkezi oldu. Buradan iktidara ve Konya’yı yönetenlere sesleniyorum: Konya turizmi denilince yılda bir kez sadece Şeb-i Arus için planlama ve çalışma yapılıyor. Bir tek Şeb-i Arus’la Konya turizmi olur mu? Bu şehrin inanç, kültürel, tarihsel ve gastronomisine kadar zenginlikleri nerede? Madem bu şehrin bu kadar tarihî, kültürü, manevi değerleri ve yer altı, yer üstü zenginlikleri var; peki, niye Konya’nın ilçeleri kadar nüfusları olan şehirler Konya’dan daha çok turist ağırlıyorlar? Konya gibi bir kültür şehrinin, bir tarih şehrinin turizm planlamasının daha geniş bir bakış açısıyla ve ortak akılla yapılması gerekir. Sosyal medya algılarıyla, sosyal medya kurgularıyla Konya turizmi bir yere giremez. İş dünyasının artık güçlü bir yurt dışı portföyü var, üniversiteler var, sanayi var, sektör temsilcileri var, turizm acenteleri var; turizmde ortak akla bu kesimler de dâhil olmalı, şehrin turizminin planlanmasında ve pazarlanmasında tüm aktörlere yer verilmelidir.
Turizm planlaması başarılı bir turizm sektörünün temelidir. Planlama eksikliği turistlerin Konya’ya olan ilgisinin azalmasına neden olmaktadır. Bu nedenle Konya’nın turistik içeriklerinin sürdürülebilir ilgi çekici olması için planlama ve pazarlama çalışmalarına ağırlık verilmelidir. Ayrıca Şeb-i Arus döneminde otellerin fiyatlandırılması konusunda daha dengeli bir yaklaşım benimsemeliyiz.
Yüksek talep dönemlerinde fiyat farklarının makul seviyelerde olması, turistlerin Konya’yı ziyaret etmelerini teşvik edecektir. Konya’nın inanç turizmi potansiyelini tam anlamıyla değerlendirmek ve turist sayısını artırmak için bu konuların üzerine ciddiyetle eğilmemiz gerekmektedir. Bu adımların atılması, Konya’nın turizmde daha rekabetçi bir konuma gelmesine yardımcı olacaktır.”
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.