Meram’da Tasarruf ve Verimlilikte Yeni Dönem
Geçtiğimiz gün Meram Belediye Başkanı Mustafa Kavuş bir basın toplantısı yaptı ve yapay zeka kullanarak yaptıkları yeni çalışmalar hakkında bilgi verdi. Aynı zamanda, o günlerde Bursa Ak Parti’den bir heyet Konya’ya gelerek incelemelerde bulunmuştu.
Basın toplantısına geçmeden önce Bursa Heyetinin Konya belediyelerinin çalışmalarını görmek için yaptıkları geziden bahsetmek istiyorum.
2024 seçimleri öncesi Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş Türkiye’nin çeşitli yerlerinden gazetecileri Bursa’ya davet etmişti. Konya’dan da bendenizi davet ettiler ve Bursa’ya gitmiştik. Başkan Aktaş birkaç gün bu gazetecilere Bursa’daki faaliyetlerini gezdirmiş ve projelerinden bahsetmişti.
O zaman Bursa Büyükşehir belediyesinin faaliyetlerini gördükçe hep söylediğim “bu Konya’da var” sözüydü. Yapılan çalışmaların nerdeyse hepsini Konya’da biz yıllar önce hep görmüştük. Bu nedenle Konya’nın belediyecilikte bir marka olduğunu herkes kabul etmektedir. Eğer belediyecilikten ve belediye çalışmalarından bahsedilecekse Bursa heyeti gibi heyetler, muhakkak Konya belediyeciliğini irdelemelidirler.
Meram Belediyesi merkezdeki belediyelerin içerisinde en zor hizmet verilebilecek belediyedir. O nedenle Meram Belediye Başkanının işi diğer başkanlara göre biraz daha zordur. Çünkü Meram’da “SİT alanı çoktur, dokunamazsın”. En eski yerleşim yeridir, boş alan çok azdır, yapılaşmak çok zordur. Ve Konya’nın –tabiri caizse- “kalburüstü” nüfuzları bu ilçede oturur. Dolayısıyla en ufak yanlışta buradan çok “ses” çıkabilir. Bu nedenlerden dolayı Meram’da iki tam dönem belediye başkanlığı yapan bir isim olmamıştır. 2029 seçimlerine kadar görevini devam ettirirse Mustafa Kavuş “iki dönem belediye başkanlığı yapan ilk belediye başkanı” olarak Meram tarihine bu yönüyle de geçecektir.
Basın toplantısında Başkan Kavuş her ne kadar uzun uzun açıklasa da basın toplantısının üç önemli projesi vardı.
Birincisi “MZEKA Yol Hasarı Tespit Sistemi” idi. Bu sistemde Belediye araçlarına takılan entegre kamera sistemiyle, yapay zeka yolları tarıyor, hasarları anlık olarak Fen İşlerine bildiriyor.
İkincisi “MZEKA Çağrı Merkezi Asistanı” olarak, mesai saatleri dışındaki zamanlarda da gelen telefon ve mesajları yapay zeka aracılığıyla ayrıştırıp, doğru birimlere aktarıyor.
Üçüncüsü de “MZEKA Atık Analiz Uygulaması” içeriğinde çöp konteyner doluluk oranlarını izleyen algoritma ile toplama rotalarını analiz ederek en verimli güzergâhları belirliyor; böylece zaman, yakıt ve insan kaynağı tasarrufu sağlanıyor.
Tabii böyle okuyunca belki basit bir şeymiş gibi gelebilir ama bunun üçü de o kadar önemli adımlar ki, şimdiden zaten yüzde 30 civarında bir tasarrufu sağlıyor bile. Bu üç sistem tam anlamıyla işleme başladığı zaman inanıyorum ki bu yüzde 30 çok daha yukarılara çıkacak ve tasarruf çok daha fazla artacak. Bir belediyenin yüzde 30 tasarruf etmesini çok da hafife almamak gerekir. Hele ki yukarıda bahsettiğim özelliklerinden ötürü Meram Belediyesi için bu tasarruf çok daha büyük önem arz etmektedir.
Burada hiç bahsedilmediği için küçük bir hatırlatma yapayım; Bu projelerle ilgili olarak Kişisel Verileri Koruma Kanunu(KVKK)’na göre bir düzenleme yapılması gerekliliğini sanırım zaten Belediyenin hukukçuları biliyorlardır.
Ayrıca yol hasar tespiti ile ilgili ABD’nin Memphis; Kanada’nın Richmond Hill ve Windsor şehirlerinde buna benzer uygulamalar kullanılıyor. Konteyner /atık uygulaması Hindistan’ın Madurai kentinde sadece konteyner dolulukları için kullanılıyor. Hatta şunu söyleyebilirim; Meram Belediyesinin kullanmaya başladığı bu sistemler; bu şehirlerde kullanılan sistemlerden çok daha teferruatlı ve komplike bir sistem olacak.
Hatta akıllarda birazcık daha iyi tasavvur edilsin diye biraz işi somutlaştırayım: Örnek: Meram’da yılda 8.000 çukur onarımı olsa, her biri için ortalama 500 TL işçilik, malzeme ve zaman maliyeti düşünülürse yaklaşık 4 milyon TL harcanır. Bu sistem ile yanlış tespitlerin azalması ve erken müdahale ile yılda yaklaşık 1,5 milyon TL. tasarruf sağlanabilir.
Konteyner ve atık konusunda, Çöpler genellikle sabit gün ve saatlerde toplanır. Boş konteynerler de kontrolsüz biçimde ziyaret edilir.Doluluk sensörü veya kamera ile rota dinamikleşirse yakıt ve zaman yaklaşık yüzde 30 azalır. Örneğin; ortalama çöp toplama maliyeti yılda yaklaşık 50 milyon TL olsa (yakıt, personel, bakım dahil), yüzde 30 tasarruf sağlansa, yılda 15 milyon TL tasarruf demektir. Aynı zamanda karbon emisyonun da azalması bu projeyi çevreci bir proje de yapmaktadır.
Çağrı merkezi projesinde de durum çok farklı değil. İnsan gücüne dayalı çağrı merkezi, sabit mesai saatleri ile çalışır. Sanal asistan ilk soruların yaklaşık 70’ini çözebilir, operatör yükünü azaltır. 10 kişilik bir çağrı ekibi için yıllık maliyet (personel+SSK) yaklaşık 5 milyon TL. olsa (-ki daha fazladır); bu iş yükünün yarısını sanal asistan karşılasa, yaklaşık 2 buçuk milyon TL yıllık tasarruf sağlanmış olur.
Bu da toplamda baktığımızda, Meram Belediyesi için yılda yaklaşık 20 milyon TL tasarruf demektir. Bu belediye başkanına da alkışlamaktan başka bir şey denilmez. Meramlıya da bu çalışmaların hayırlı olmasını ve değerini bilmelerini dilemek gerekir.
Dostlukla kalın.