AHİ Kanalı’nın akıbeti belli oldu Çökmelerin bedelini yüklenici firma ödeyecek

Konya’nın yüz yıllık projelerinden olan AHİ Kanalı’yla ilgili son durum Tarım ve Orman Bakanlığı’na yöneltilen soru önergesindeki cevapla ortaya çıktı. Projenin tamamlanmasındaki gecikmenin nedeninin çökmeler olduğu ve çökmelerin bedelinin de yüklenici firma tarafından karşılanacağı belirtildi.

AHİ Kanalı’nın akıbeti belli oldu Çökmelerin bedelini yüklenici firma ödeyecek
Yayınlanma:
Güncelleme:

Konya Ovası Projesi'nin (KOP) en önemli adımı olan "100 yıllık rüya" Mavi Tünel Projesi ile Bağbaşı, Bozkır ve Avşar barajlarında toplanan suyu Konya Ovası'na aktaracak kanalın tamamlanması için çalışmalar tüm hızıyla devam ediyor. Göksu havzasındaki suyun barajlarda toplanarak Mavi Tünel vasıtasıyla Konya havzasına aktarılması amaçlanıyor. 2017 yılında bitmesi gereken kanal projesinde su bırakılması denemeleri yapıldı ve bazı alanlarda çökmeler meydana geldi. Son olarak yapılan 2019 yılındaki denemelerde çökmeler meydana gelince projenin tamamlanması uzadı. Kanalın fiilen yapımına başlanılmasının ardından 13 yıl geçmesine rağmen proje bitirilemeyince Konyalı milletvekilleri de bu sorunu meclis gündemine taşıyarak son durum hakkında bilgi istediler. Saadet Partisi Konya Milletvekili Abdulkadir Karaduman ve İyi Parti Konya Milletvekili Fahrettin Yokuş, Ahi Kanalı hakkında soru önergesi verdiler. TBMM resmi internet sitesinden alınan bilgilere göre, Milletvekili Karaduman’ın Temmuz ayında Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank’a yönelttiği soru önergesinin işleme alındığı görüldü. İyi Partili Yokuş’un Temmuz ayında Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli’ye yönelttiği soru önergesi ise cevaplandı.

ahi-kanalinin-akibeti-belli-oldu-cokmelerin-bedelini-yuklenici-firma-odeyecek.jpg

541 MİLYON LİRA HARCAMA YAPILDI

Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli’ye yöneltilen soru önergesi Eylül ayında cevaplanarak TBMM resmi internet sayfasında yer aldı. Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından verilen cevapta, “6 Mart2012 tarihinde ihalesi yapılan "Mavi Regülatörü ve Apa-Hotamış İletim (AHİ) Kanalı İnşaatı” işinin söz konusu maliyetin karşılanarak işin bitirilmesi için gerekli ödenek tefriki gerçekleştirilmektedir. Mavi Regülatörü ve Apa-Hotamış İletim (AHİ) Kanalı İnşaatı” işinin ihalesine ilişkin ayrıntılı bilgiler, https://ekap.kik.gov.tr/ internet adresinden her vatandaşa açık olmak üzere yayınlanmaktadır. Sözleşmeye bağlanan yapım işi, Bakanlığımızın bağlı kuruluşu Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü (DSİ) tarafından görevlendirilen yapı denetim görevlisinin denetimi ve kontrolü altında yapılmıştır. Bu zamana kadar projeye 2020 yılı birim fiyatlarıyla 541 milyon TL harcama yapılmıştır. Zemin ve heyelan problemleri nedeniyle çökmeler olmuş ancak firma tarafından yaşanan problemlerin çözümüne yönelik iyileştirme çalışmaları yapılmıştır. Oluşan hasar tamiratı için beton ve dolgu imalatları yüklenici tarafından bila bedel olarak yenilenmektedir” denildi. ‘Bila Bedel”in terim anlamı ise bedelsiz, ücretsiz anlamı taşıyor.

ahi-kanalinin-akibeti-belli-oldu-cokmelerin-bedelini-yuklenici-firma-odeyecek-004.jpg

EKAP’TA TÜM DETAYLAR VERİLDİ

Mavi Regülatörü ve Apa-Hotamış İletim (AHİ) Kanalı İnşaatı ile ilgili ihale ve diğer bilgiler, EKAP’ın resmi internet sitesinde yer aldı. Projenin ilk ihalesini alan firmalar Özaltın İnşaat, Cengiz İnşaat ve İlçi İnşaat oldu. Özaltın ve Cengiz İnşaat projeden çekilirken, İlçi İnşaat ise yeniden yapılan ihaleye dahil oldu. 2012 yılında yapılan ihaleyi, Atay Taahhüt İnşaat ile İlçi İnşaat aldı.

Sitede yer alan sonuç ilanında projenin yeniden ihalesinin yapıldığı belirtildi. Temmuz 2012 yılında devredilen projeye 157 milyon 493 bin lira bedel biçildi. Projeye, 1250 gün yapım süresi verildi. Süreye göre projenin 3,5 yıl içinde bitmesi gerekiyordu.

ahi-kanalinin-akibeti-belli-oldu-cokmelerin-bedelini-yuklenici-firma-odeyecek-005.jpg

KONYA’NIN 100 YILLIK RÜYASI: AHİ KANALI

DSİ 4. (Konya) Bölge Müdürlüğü’nün Konya-Çumra 3. Merhale Projesi içinde yer alan Apa-Hotamış İletim Kanalı (AHİ); Mavi Regülatörü’nden başlayıp, Hotamış Depolaması’na kadar uzanan bir hatta, Beyşehir-Suğla-Apa (BSA) Kanalı’nın 99’uncu km’sinde yer alıyor. AHİ Kanalı’nın toplam iletim uzunluğu 124 bin 678 metre olup, hem sulama hem de derivasyon amaçlı. Mavi Tüneli’nden gelen 36 m3/s su ile BSA Kanalı akımlarını da alarak toplamda 70 m3/s debiyi taşıyabilecek. Konya-Çumra 3. Merhale Projesi kapsamında, işletmeye alınan Bağbaşı Barajı ile inşası devam eden Bozkır ve Afşar Barajları’nda toplanacak Yukarı Göksu Havzası suları, AHİ vasıtasıyla Konya Kapalı Havzası’na aktarılacak ve Çumra ve Karapınar Ovaları’nda halen yeraltı suyu ile yetersiz sulama yapılan veya hiç sulanamayan 1 milyon 920 bin dekar arazi suya kavuşacak. Yöredeki tarımsal faaliyetlerin verimli olarak sürdürebilirliği için büyük öneme sahip olan bu yatırım ile ülke ekonomisine yıllık net 173 milyon TL katkı sağlanacak. Projede bu güne kadar Mavi Regülatörü, 120 km kanal kazısı, 93 km trapez kanal betonu, 4 km tünel, 78 adet alt sel geçidi (ASG),16 adet yol geçiş yapısı, 62 adet köprü, 20 adet çek yapısı, 5 adet tahliye, 30 adet iniş rampası, 1 adet galeri, 21 678 metre duvarlı kanal betonu, 1 adet yatay sondaj CTP boru işi tamamlandı. 

ahi-kanalinin-akibeti-belli-oldu-cokmelerin-bedelini-yuklenici-firma-odeyecek-006.jpg

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
2 Yorum