2023 Seçim Takvimi Belli Oldu Mu- Milletvekilliği Şartları

Seçim takvimi, bir ülkede gerçekleştirilecek seçimlerin adaylık başvuruları, seçmen kaydı, oy verme tarihleri gibi önemli tarihlerin belirlendiği takvimdir.

2023 Seçim Takvimi Belli Oldu Mu- Milletvekilliği Şartları
Yayınlanma:
Güncelleme:

Seçim takvimi Nedir

Seçim takvimi, bir ülkede gerçekleştirilecek seçimlerin adaylık başvuruları, seçmen kaydı, oy verme tarihleri gibi önemli tarihlerin belirlendiği takvimdir. Seçim takvimi ülkeden ülkeye ve seçim türüne göre değişebilir.

Genellikle seçim takvimi, seçimlerin yapılacağı tarihten önce birkaç ay öncesinden başlar ve seçim tarihinden birkaç gün öncesine kadar devam eder. Seçim takviminde aşağıdaki gibi önemli tarihler yer alabilir:

  • Adaylık başvurularının başlangıç ve bitiş tarihleri
  • Seçmen kaydı için son tarih
  • Seçim kampanyası için başlangıç ve bitiş tarihleri
  • Erken oy kullanımı tarihleri
  • Oy verme günü
  • Seçim sonuçlarının açıklanacağı tarih

Seçim takvimi, seçim sürecinin adil ve şeffaf bir şekilde yürütülmesine yardımcı olmak amacıyla hazırlanır ve kamuoyuna duyurulur.

Türkiye'de seçim takvimi, seçimlerin yapılacağı tarihten önce belirli bir süre önce Yüksek Seçim Kurulu tarafından belirlenir ve ilan edilir. Türkiye'de genel seçimler 5 yılda bir, yerel seçimler ise genellikle 5 yılda bir yapılır.

Seçim takviminde yer alan önemli tarihler şunlardır:

Adaylık başvuruları:

Seçim takviminde belirtilen tarihlerde adaylar başvurularını yaparlar. Adayların belirli bir yaş sınırını aşmış ve seçim yasalarına uygun olarak belirli bir sayıda imza toplamış olmaları gerekmektedir.

Seçmen kaydı:

Seçim takviminde belirtilen tarihlerde, seçmenler kayıt yaptırmak için ilgili yerlere başvuruda bulunurlar. Seçmenlerin kaydı, Yüksek Seçim Kurulu tarafından belirlenen kurallara göre yapılır.

Seçim kampanyası:

Adayların, seçim takviminde belirtilen tarihler arasında seçmenleri ikna etmek için kampanya yapmaları mümkündür.

Erken oy kullanımı:

Seçim takviminde belirtilen tarihler arasında, seçim gününden önce, seçmenler erken oy kullanabilirler.

Oy verme günü:

Seçim takviminde belirtilen tarihte, seçmenler oy kullanırlar. Seçmenler oy kullanacakları yerleri önceden belirtilen tarihlerde öğrenebilirler.

Seçim sonuçları:

Seçim takviminde belirtilen tarihlerde, Yüksek Seçim Kurulu tarafından seçim sonuçları açıklanır.

Türkiye'de seçim takvimi uygulanması, Yüksek Seçim Kurulu tarafından yürütülmektedir ve seçimlerin adil ve şeffaf bir şekilde yapılmasını sağlamaktadır.

22.webp2023 Seçim Takvimi

YSK'nın farklı bir karar almaması halinde seçim takvimi şöyle işleyecek:

16 Mart:

Milletvekili olmak isteyen kamu görevlilerinin istifa etmesi için son gün.

20 veya 21 Mart:

YSK seçim takvimini başlatacak. Deprem sonrası ortaya çıkan durum nedeniyle mevzuat el verdikçe tarihler esnetilebilir.

21 Mart:

Meclis’te grubu bulunan veya son seçimlerde tek başına yüzde 5 oy alan partilerin aday göstermesi çin süre başlayacak. Aynı zamanda 100 bin imza toplayarak aday olacak yurttaşlar için de süre başlayacak.

22 Mart:

Seçmen listeleri askıya çıkacak ve itiraz süreci başlayacak.

26 Mart:

Partilerin cumhurbaşkanı adaylarının adaylık başvuruları için son gün.

30 Mart:

Cumhurbaşkanı adaylarının geçici listesi yayınlanacak.

1 Nisan:

Seçmen listeleri askıdan inecek, yurt dışı seçmen kütüğünün sorgulanması süresi sona erecek.

2 Nisan:

Cumhurbaşkanı adaylarının kesin listesi yayınlanacak.

3 Nisan:

Cumhurbaşkanı adaylarının oy pusulasındaki yerlerinin belirlenmesi için çalışma başlatılacak.

5 Nisan:

100 bin imzayla aday olacak yurttaşların YSK’ya başvuru yapması için son gün.

8 – 10 Nisan:

Milletvekili aday listeleri YSK’ya teslim edilecek.

9 Nisan:

İttifak ve siyasi partilerin oy pusulalarındaki yerleri belirlenecek.

Meclis’in seçim takvimine göre nisan ayına kadar çalışması, sonrasında seçim için tatile girmesi bekleniyor.

Memurların Neden İstifa Etmesi Gerekiyor

Türkiye'de seçim dönemlerinde bazı memurlar, istifa ederek siyasi partilerde veya seçim kampanyalarında görev alırlar. Bu durumun birkaç nedeni olabilir:

Siyasi düşünceler:

Bazı memurlar, siyasi görüşleri nedeniyle hükümetle aynı fikirde olmayabilirler ve siyasi partilerde veya kampanyalarda görev almak isteyebilirler.

Kariyer fırsatları:

Seçim dönemleri, bazı memurlar için kariyer fırsatları sunabilir. Örneğin, siyasi partilerin danışmanlık veya yönetim pozisyonları için arayış içinde olabilirler.

Baskı:

Bazı memurlar, seçimlerin ardından yönetimin değişmesiyle birlikte kendi pozisyonlarının tehlikeye gireceğini düşünerek istifa edebilirler.

Bu durum, şart değildir ancak Türkiye'deki seçim kültüründe yaygın bir uygulamadır. Ancak, kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan memurların siyasi faaliyetlerde bulunmaları ve siyasi parti veya kampanyalarda görev almaları bazı kurallara tabidir. Örneğin, kamu çalışanları, siyasi faaliyetlerini iş saatleri dışında gerçekleştirmelidirler. Ayrıca, kamu kaynaklarının siyasi amaçlarla kullanılması yasaktır.

Milletvekili Olma Şartları

Türkiye'de milletvekili olmak için aşağıdaki şartlar bulunmaktadır:

  1. Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak:

Milletvekili olmak için Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak gerekmektedir.

  1. Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak:

Medeni haklar, bir kişinin evlenme, seçme, seçilme, işletme gibi konularda yasal olarak hak sahibi olmasını sağlayan haklardır. Milletvekili adaylarının medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmaları gerekmektedir.

En az 25 yaşında olmak: Milletvekili adaylarının en az 25 yaşında olmaları gerekmektedir.

  1. İlkokul mezunu olmak:

Milletvekili adaylarının en az ilokul ve ortaokul dengin de eğitim almış olmaları gerekmektedir.

  1. Siyasi partinin aday göstermesi:

Milletvekili adayları, bir siyasi partinin aday göstermesiyle seçimlere katılabilirler.

  1. Adli sicil kaydı:

Milletvekili adaylarının adli sicil kayıtlarının temiz olması gerekmektedir.

Askerlik yükümlülüğünü yerine getirmiş olmak: Erkek adayların askerlik yükümlülüklerini yerine getirmiş olmaları gerekmektedir.

  1. Seçim bölgesinde ikamet etmek:

Milletvekili adayları, seçim bölgesinde ikamet etmeleri gerekmektedir.

Yukarıdaki şartların yanı sıra, seçimlerde bağımsız adaylar da milletvekili olabilmektedir. Bağımsız adaylar, siyasi partilerin aday göstermediği seçim bölgelerinde seçimlere katılabilirler.

Türkiye'de milletvekili olma şartları, Anayasa ve Seçim Kanunu tarafından belirlenmiştir. Bu şartlar, adil ve şeffaf bir seçim sürecinin sağlanması amacıyla oluşturulmuştur.

33.jpgİlk Oturum Nedir

Türkiye'de genel seçimlerde, "ilk oturum" ifadesi kullanılmamaktadır. Ancak, genel seçimlerin resmi olarak "seçim günü" olarak belirlenen ilk pazar günü gerçekleştirilir ve bu gün "seçim günü" olarak adlandırılır.

Seçim günü, Türkiye'nin tüm seçim bölgelerinde eş zamanlı olarak gerçekleştirilir. Seçmenler, seçim günü belirlenen saatler arasında, belirlenen sandık bölgelerinde oy kullanabilirler. Seçim sonuçları, oyların sayımı ve ilan edilmesi süreciyle belirlenir.

Türkiye'deki genel seçimler, milletvekili seçimi için yapılmaktadır. Seçimlerde, Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde yer alacak milletvekili sayısı belirlenir. Seçimlerin ilk turunda, bir siyasi parti veya ittifakın tek başına veya koalisyon halinde meclis çoğunluğunu elde etmesi durumunda, hükümeti kurmak için birinci parti veya ittifak cumhurbaşkanına hükümeti kurmakla görevlendirme yetkisi verilir. Eğer birinci parti veya ittifak hükümeti kuracak çoğunluğu elde edemezse, cumhurbaşkanı tarafından bir koalisyon hükümeti kurmakla görevlendirilebilir.

Özetle, Türkiye'deki genel seçimlerde "ilk oturum" adı altında özel bir oturum yoktur. Seçim günü, tüm seçim bölgelerinde eş zamanlı olarak gerçekleştirilir ve seçim sonuçları, oyların sayımı ve ilan edilmesi süreciyle belirlenir.

İkinci Oturum Nedir

Türkiye'deki genel seçimlerde "ikinci oturum" adı altında özel bir oturum yoktur. Genel seçimler, "seçim günü" olarak belirlenen ilk pazar günü gerçekleştirilir ve bu gün "seçim günü" olarak adlandırılır.

Ancak, Türkiye'de seçimlerde iki turlu sistem uygulanmaz. Seçimler, tek turda gerçekleştirilir. Seçimlerin ardından, Yüksek Seçim Kurulu (YSK) tarafından resmi olarak açıklanan sonuçlara göre, milletvekilleri belirlenir ve Türkiye Büyük Millet Meclisi oluşturulur.

Türkiye'de, bazı durumlarda seçimlerin yenilenmesi gerekebilir. Örneğin, seçimlerin şaibeli olduğuna veya hile yapıldığına dair ciddi şikayetler olduğunda, YSK tarafından seçimlerin yenilenmesi kararı alınabilir. Bu durumda, yeniden seçimler için belirlenen tarih, yeni bir "seçim günü" olarak belirlenir ve seçmenler yeniden oy kullanabilirler.

Özetle, Türkiye'deki genel seçimlerde "ikinci oturum" adı altında özel bir oturum yoktur. Seçimler, tek turda gerçekleştirilir ve sonuçlar, YSK tarafından açıklanır. Ancak, seçimlerin şaibeli olduğuna dair ciddi şikayetler olması durumunda, seçimlerin yenilenmesi kararı alınabilir ve yeni bir "seçim günü" belirlenir.

Hangi Durumlar da İkinci Oturum Gerçekleşir

Seçimlerin yenilenmesi, çeşitli nedenlerle gerçekleşebilir.

  • Seçimlerin şaibeli olduğuna
  • Hile yapıldığına dair ciddi şikayetler olduğunda
  • YSK seçimlerin yenilenmesi kararı alabilir.

Ayrıca, seçimlerin tamamlanamaması veya bir siyasi parti veya adayın ölümü gibi durumlarda da seçimlerin yenilenmesi gerekebilir.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.