Empati kurun dünyanız güzelleşsin

Nihal Şahsenem Akköse

Günlük hayatta çok sık karşılaştığımız bir sözcük vardır: ‘’Empati’’. Bazen deriz ki ‘’Empati yoksunu! Empati kurarsan beni anlayabilirsin ! Ne kadar da bencil bir insan, azıcık empati kursa şaşarım!” Bu kelimeyi içinde barındıran o kadar çok cümleyle karşılaşırız ki, hatta çoğu zaman sözcüklerle ifade etmesek bile içimizden de sıklıkla geçiririz.

‘Empati’ kelimesini uzmanlar çeşitli şekillerde tanımlamışlar fakat özetle ifade etmek gerekirse empati; bir başkasının duygularını, içinde bulunduğu durum ya da davranışlarındaki motivasyonu anlamak ve içselleştirmek demektir. Kendi duygularını başka nesnelere yansıtmak anlamında da kullanılır. Bir insanın kendini karşısındakinin yerine koyması, onu anlamaya çalışması olarak da algılanabilir. Aslında günlük hayatta empati kurabilsek, kurmaya çalışsak dünyamız çok daha güzel olabilir. Kimi zaman bir üst astına, kimi zaman amir memura, kimi zaman müdür çalışanına, kimi zaman çocuk aileye, aile çocuğuna ve kimi zaman da arkadaş arkadaşına empati kurmadığı zaman sıkıntılı süreçler yaşayabilir. Bu örnekler uzar gider. İnsanların birbirini anlamasındaki en önemli nedenlerden birisi de empati kuramayışından kaynaklanmaktadır. Ve günlük rutinlerin işleyişinde de, işlerin daha iyi gerçekleşmesinde, profesyonel iş hayatında da empatinin önemi büyüktür.

Mesela bir şirkette üst düzey bir yönetici çalışanlarına iletişim hususunda bazı hassasiyetleri gösterdiğinde, empati içinde yaklaşım sergilediğinde, çalışanı da aşk ve şevkle o görevi yerine getirebilir ve bu durum o şirket için kazanç olur. Ya da bir öğretmen öğrencisine empati ile yaklaştığında eğitim-öğretim süreci daha verimli olabilir. Hasta doktoruna, doktoru hastasına empati ile yaklaşırsa sağlıklı iletişim ve anlaşma süreci gerçekleşebilir. Aslında geçimsizliklerin, anlaşmazlıkların altında yatan en önemli sebeplerden birisi de insanların empati yoksunu iletişim sağlama sürecinden kaynaklanır.

Üst düzeyde bir yönetici olmak ya da mevki makam sahibi olmak da o kişiye her türlü saygısızlık yapma hakkını tanımaz. Çoğu zaman aksayan işlerde de sorunların köküne inerek, sorunu çözme çabasında olan, saygı kurallarına riayet eden ve empati kuran yöneticiler mutlaka ki hem insani olarak hem de iş hayatında çok daha iyi temsillerde bulunacaklardır. Aynı şey çalışanlar için de geçerlidir. Empati kurarak yöneticisini anlamaya çalışan bir personel çok daha verimli işler ortaya koyabilir. Empati kurmak; mesleki hayat, aile hayatı, sosyal hayat, özel hayat ve benzeri gibi pek çok alanda çok ama çok önemlidir.

Empati kurun dünyanız güzelleşsin.

Sevgi ve saygıyla güzel günler dilerim…