Ümmü Seleme radıyalI lahu anhâ’dan rivayet ğ edildiğine göre, Resûlul- lah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Gümüş kaptan bir şey içen kimse karnına cehennem ateşi doldurmuş olur.
(Buhârî, Eşribe 28; Müslim, Libâs 1. Ayrıca bk. İbni Mâce, Eşribe 17) Müslim’in bir rivayetinde: “Gümüş ve altın kaplardan yiyen ve içen kimse” şeklindedir.
(Müslim, Libâs 1)
Huzeyfe radlyallahu anh şöyle dedi:
Şüphesiz Nebî sallallahu aleyhi ve sellem bize ipek ve atlastan yapılmış elbise giymeyi, altın ve gümüş kaplardan içmeyi yasakladı ve: “Bunlar dünyada kâfirlerin, âhiret- te ise sîzlerindir” buyurdu.
(Buhârî, Eşribe 28, Libâs 27; Müslim, Libâs 3, 4. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Eşribe 17; Tirmizî, Eşribe 10;
İbni Mâce, Eşribe 17)
Buhârî ve Müslim’in bir rivayetinde, Huzeyfe radıya I la hu anh: Ben Resûluİlah sallallahu aleyhi ve sellem’i “Saf ipek ve atlas elbise giymeyiniz. Altın ve gümüş kaptan bir şey içmeyiniz. Altın ve gümüş tabaklardan da yemek yemeyiniz” buyururken işittim, demiştir.
(Buhârî, Et'ime 29; Müslim, Libâs 5) Enes İbni Şîrîn şöyle dedi: Ben, Enes İbni Mâlik radıya İla hu anh ile birlikte Mecûsîlerden bir grubun yanında idim. Gümüşten bir kap içinde pelte tatlısı getirildi; Enes onu yemedi. Getiren kişiye, onu başka bir kaba aktarması söylenildi; o da ağaçtan yapılmış bir kaba aktarıp getirdi, Enes de ondan yedi.
(Beyhakî, es-Sünenü’l-kübrâ, I, 28, Tahâret, bâbü’l-men’i mine’l-ekli fi sıhâfi’z-zehebi ve’l-fıdda)
Açıklamalar
Altın ve gümüş kaplardan yiyip içmenin Peygamberimiz tarafından yasaklandığını ve bu kapları kullanmanın câiz olmadığını daha önceki hadislerde görmüş, dinimizin konu ile ilgili hükümlerine o hadislerin açıklamalarında temas etmiştik.
Peygamber Efendimiz, ümmetin erkeklerine yüzük bile olsa altın kullanmayı, saf ipekten yapılmış elbise çeşitleri giymeyi yasaklamıştı. Altın ve gümüşten yapılmış eşyalar edinmek, bunları yeme, içme, tahâret ve temizlik işlerinde kullanmak da ümmetin hem erkeklerine hem kadınlarına haram kılınmıştır. Kadınlara helâl kılınmış olan altın kullanımı, üzerinde taşınabilir cinsten süs ve zînet eşyaları ve takılarla sınırlandırılmıştır. Dinimiz, başka insanların hasedine, kıskançlığına ve gereksiz yere özentisine sebep olacak davranışlardan, dünyaya ve dünyalığa aşırı düşkünlük alâmeti sayılan hallerden bizleri sakındırmıştır. Altın ve gümüş dünyaya düşkünlüğün önemli simgelerinden biri kabul edilmiş, insanlar arasındaki kavgaların, gürültülerin, hırsızlık ve soygunların, neticede ölümlerin sebebi olmuştur. Bundan dolayı, altın ve gümüşe düşkünlük Islâm geleneğinde hoş karşılanmamıştır. Son rivayette Enes İbni Mâlik’in ortaya koyduğu tavır, bir sahâbînin Resûl-i Ekrem’in sünnetine uymak ve onu hayat çizgisi haline getirmek açısından bizler için önemli bir örnek teşkil eder.
Hadislerden Öğrendiklerimiz
- Altın ve gümüşten eşyalar ve kaplar edinmek, bunların içinden yiyip içmek dinimizde yasaklanmıştır.
- Altın ve gümüşten yapılmış eşyalar kullanmak, kibrin, kendini beğenmenin ve başkalarından üstün görmenin alâmeti sayılır ki, bunların hepsi dinimizde haram kılınmış davranışlardır.
- Katıksız, saf ipekten mâmül elbiseler giymek, ümmetin erkeklerine haram kılınmıştır.
- Islâm ümmeti her konuda kâfirlere benzemekten ve onlara özen- mekten uzak durmalıdır.
- Âhirette kavuşulacak olan nimetler, dünyadakilerden hem daha üstün hem daha süreklidir. Mü’min kişi âhireti dünyaya tercih etmelidir.