Bir bayramı daha geride bıraktık. Malumunuz olduğu üzere bayramlar artık tatil yapabilmek için bir fırsat olarak görülmeye başlandığı gibi, aynı zamanda sılada yaşayanların da memleketleriyle kavuşma süresi olduğu aşikardır.
Her iki durumda da ortak nokta yolculuk… Yani tatile gidenler de, sılaya dönenler de, herkes ulaşım araçlarını kullanarak bir yerden bir yere gittiler. Bu gidişler varışla beraber olursa işin güzel tarafı. Ancak maalesef bu bayramda da gördük ki, trafik kazaları sevinmemize müsaade etmediler.
Ramazan Bayramı’nın üçüncü gününde yazdığım bu köşe yazısına kadar trafik kazalarında 57 vatandaşımız hayatını kaybetmişti. Umut edelim bu rakam daha da artmasın.
Bunu görünce son 10 yılın bayramlarındaki kazalarla ilgili bir araştırma vardı aklıma o geldi. Emniyet Müdürlüğü verilerine göre son 10 yıldaki (2006-2015) ramazan bayramlarında idari tatiller de dahil 54 gün; kurban bayramlarında yine idari tatiller de dahil 71 gün tatil yapmışız.
Bu 10 yılda ramazan bayramlarında 14 bin 644 trafik kazası meydan gelmiş ve bu kazalarda 728 kişi hayatını kaybetmiş. 31 bin 133 kişi de yaralanmış.
Kurban Bayramı tatillerinde yaşanan toplam 14 bin 929 trafik kazasında da 729 kişi öldü, 30 bin 865 kişi yaralandı.
Yani toplamda bu bayramlarda 125 günlük tatilde, 1457 kişi hayatını kaybetmiş, yaklaşık 62 bin kişi yaralanmış.
Ve bu bayramda da arife günü 25 ölü, 171 yaralı; bayramın 1. günü 10 ölü 147 yaralı; bayramın 2. günü 17 ölü 105 yaralı ve bu yazıyı yazdığım ana kadar bayramın üçüncü günü 5 ölü 28 yaralı olmak üzere toplamda 57 ölü ve 451 yaralı sonucuyla karşı karşıyayız.
Bu rakamlara baktığımızda, bu sorunu anlatan en iyi kelimenin “terör” olması yanlış mı olur?
Burada olması gereken bu kazaların önüne geçebilmektir. Bu kazaların önüne geçebilmek için her ne kadar “eğitim şart” denilse de; bu iş sadece eğitimle olacak bir iş değildir.
Yeni duble yollar yapılmaktadır, bu yeni duble yollarda ağır vasıtalar kapasitesinin üzerinde yüklerle seyir etmektedir. Bu sefer, bu yeni yapılan yollar çökmekte, tahrif olmaktadır. Bu tahrif olan yolda binek otoların kaza olasılığı yükselmektedir.
Tren yolu taşımacılığının geliştirilmesi, karayolu taşımacılığının daha aza indirilmesi gerekliliği vardır.
Alımı daha da kolaylaşan son model araçların donanımına, yolların donanımı da uyum sağlamalıdır. Son model bir BMW ile şehirlerarası yolda 110 km/hız’la gitmek çok daha zordur.
Trafikte muhakkak ki eğitim önemlidir. Saygı önemlidir ama altyapı sorunlarının çözümü de en az onlar kadar önemlidir. Burada Devlet üzerine düşeni yapacak, yolları iyileştirdiği gibi aynı zamanda yolların iyi olarak kalmasını da sağlayacaktır. Bunun yanı sıra trafik levhaları güncel olacak ve kontrolü düzenli olarak sağlanacaktır. Yani altyapı ile ilgili konular çözümlendikten sonra eğitim konusu gündeme gelecektir.
Terörde kaybettiğimiz insan kadar trafik kazalarında vatandaşımızı kaybetmek oldukça üzücüdür. Ve önlemi alınmazsa trafik, terör olma özelliğini devam ettirecektir.