Bir zamanlar Konyalı vatandaşın dilinde pelesenk olmuş “tramvaylar ne zaman değişecek” lafı vardı. Halbuki tramvaylarımız gayet kullanışlı idi. Ama belediye başkanının bulunduğu her ortamda vatandaşlardan gelen “tramvaylar ne zaman değişecek” baskısına belediye başkanı karşı koyamamış ve o değişikliğe gitmişti. Ardından da “tramvaylar ne zaman değişecek” diyen vatandaşları, “Konya en borçlu iller arasında” propagandasını yaparken gördük. Tramvaylar değişip de nasıl borç olmayacağı konusu aslında bu baskı yapan güruhun bilgi ve birikimini de ortaya koyuyordu.
Şimdi bu tramvay “muhabbeti” bitti yerine “metro muhabbeti” geldi. Şimdi aynı güruh “metro ne zaman yapılacak” diye her fırsatta belediye başkanının önüne çıkıyor.
Öncelikle bu metro konusunu bir hatırlatayım: 28 Ağustos 2014 tarihinde cumhurbaşkanlığı görevini kazanan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’dan boşalan başbakanlık koltuğuna Ahmet Davutoğlu getirilmişti. Ahmet Davutoğlu’nun başbakanlık görevi 24 Mayıs 2016’ya kadar sürmüştü. 21 aydan uzun süren bu görevi içerisinde bir Konya ziyaretinde Başbakan Ahmet Davutoğlu 24 Nisan 2015 tarihinde Konya Metrosunun sözünü vermişti. O dönemde hatırlayanlar olacaktır, o dönemde metroyu anlatan kısa filmler yayınlanmış, boy boy açık hava afişleri Konya sokaklarını süslemişti. Ve Başbakan Davutoğlu 2020’de bitirileceğini de duyurmuştu.
Peki, neden bir hareket olmadı? Çünkü o dönemde altyapısı olmayan, üzerinde çalışılmamış ve hiçbir hazırlık yokken “Konyalı’ya müjde olsun” diye verilen bir projeydi bu. Zaten baktığınız zaman bu açıklamadan sonra 13 ay daha Başbakanlık görevine Ahmet Davutoğlu devam etmiştir. Bu sürede de bu proje için bir çivi dahi çakılmamıştır.
Gelelim asıl yazmak istediğim konuya. Tramvayların yenilenmesi konusu nasıl cahil bir tutumla bilinçsizce istenmişse metro konusu da aynı bilinçsizlikle istenmektedir.
Bakın Konya 42 bin km2 bir alana sahiptir. Merkez(Karatay, Meram, Selçuklu) alanı 6800 km2’dir. Bu tabii ki büyük bir alandır. Ancak Konya’daki şehirleşme bu alanın içerisinde dar bir alana yerleşmiştir. Mesela Kampüs tramvay hattı 25 kilometrelik bir hattır. Ve de 41 durak vardır. Yine örnek olsun diye söylüyorum; bu hat metro hattı olsa nerdeyse 500 metreye bir durması gerekir. Bu mesafe, İstanbul Metrosu için 1500 metre civarındadır. Anlayacağınız Konya’ya yapılacak metronun yerine tramvay hatları oluşturulup, Konya’nın tramvay ağıyla donatılması çok daha kullanışlı ve çok daha ucuz bir sistem olacaktır. Hatta bu tramvay ağları düzgün işletildiği zaman şehir içine araç girmesine bile gerek kalmayabilecektir. Yani hem ulaşım açısından hem trafik açısından çok daha verimli bir sistemdir.
Ama ben biliyorum ki, yine birçok bu konudan anlamayan kişiler “metro ne oldu” diye sora sora, en sonunda yaptıracaklar ve ardından da tramvaylarda olduğu gibi “bu olmadı eski sistem daha iyiydi” diyecekler.
Tramvayların yenilenmesi zamanında da düşüncelerimi söylemiştim. Şimdi yine söylüyorum. Konya’ya metro değil, tramvay ağı ve banliyö sistemi lazımdır. Bu sistem Konya’yı uzun yıllar tatmin edecek ve de Konya ulaşımını çözecek bir sistemdir. Metro’ya yapılacak yatırımla Konya’nın doğusundan batısına, kuzeyinden güneyine her yeri tramvay ağıyla döşenebilir. Ve Çumra gibi, Sarayönü, Ladik gibi, Akşehir, Ilgın gibi yerlerden banliyö kullanımı da her açıdan hem Konya merkezine hem de ilçelere yararlı olacaktır.
****
Metro konusunun dışında hafta sonu Konya hareketli idi malumunuz. CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu Akşehir’deydi. Ayrıca İyi Parti Konya İl Teşkilatı 3.Olağan İl Kongresini 3 adayla gerçekleştirdi. Maalesef Konyalı vatandaşların pek umurunda olmasa da Konya siyaseti için önemli konulardı.
Kılıçdaroğlu; Akşehir’de Yörük-Türkmen şenliğine katıldı. Bu arada artık vatandaşın eski ilgisi olmasa da yazayım önümüzdeki hafta sonu Kemal Kılıçdaroğlu’nun adaylığı açıklanacak. Artık Şubat’ın 10’u mu olur, 11’i mi olur, 12’si mi olur bilmem. Hafta sonu açıklanacak. Ben “aday bulamadılar” dediğimde bana politika öğretenlere duyurulur. Böylece Millet İttifakı adayı geç açıklayarak adayın yıpranmamasını, sağlamış oldu(!)Belki de bu saatten sonra başka aday açıklama şansı olmadığı için Kemal Kılıçdaroğlu’nu açıklayacaklar.
****
İyi Parti Kongresi için bilindiği üzere 5 adaydan 3 adaya düşülmüştü. Bu üç aday dün yarıştılar. Zaten yarışın Rıdvan Peker ve Kadir Ulusoy arasında geçeceği gözüküyordu. İpi göğüsleyen Kadir Ulusoy oldu. Yeni başkana başarılar diliyor ve kutluyorum.
Dostlukla kalın.