Çiftçinin Konya Şeker’i var
Son dönemde her durağanlıkta herkesin ortak mazereti “pandemi” oldu. Tabii ki pandemi tüm dünyada yaşamı etkiledi. Ancak hayatın da devamı şart olsa gerek. Çiftçi ayçiçeğini ekti. Ve Ayçiçeği hasat zamanı geldi bile. Bunu erteleme şansı olmayacağına göre, çiftçinin ürününün tarlada kalmaması için bir şeyler yapılaması gerekliydi. Ve işte Konya Şeker yine burada da çiftçinin imdadına yetişti.
Tarladaki ürünün hasattaki gecikme nedeniyle firesinin artmaması için büyük alıcı olarak devreye giren Konya Şeker ayçiçeği alım fiyatlarını açıklayarak alımları başlattı. Geçtiğimiz yıl Tarım ve Orman Bakanlığı’nın açıkladığı ayçiçeği taban fiyatına göre ayçiçeği alım fiyatlarını 40 yağ için %25,25, 44 yağ için %24 oranında arttırdı. Konya Şeker, 8 nem 40 yağ ayçiçeği için üreticiye ton başına 3.150 TL, 44 yağ 8 nem ayçiçeği için ton başına 3.304 TL, 8 nem 50 yağ ayçiçeği için 3.536 TL ödeyecek.
Konya Şeker, çiftçiye bu sene farklı olarak vadeli ödeme seçeneği de sunacak. 30, 60 ve 90 gün vadeli ürün bedeli ödemelerinde üreticiye ton başına 30 gün vadede 50 TL, 60 gün vadede 100 TL, 90 gün vadede 150 TL ilave ödeme yapacak. Konya Şeker 22 Ağustos Cumartesi günü alımlara başladı.
Ve ilginç bir bilgi daha vereyim: bu fiyat belirlemesinde 2019 yılı enflasyon oranına göre üreticinin girdi maliyetlerini etkileyen kur hareketlerine bakılıyor. Tarım ve Orman Bakanlığı’nın açıkladığı bir önceki yılın fiyatlarına göre %25’in üzerinde bir ayçiçeği fiyatı belirleniyor. Açıklanan bu fiyat %11,76 olan yıllık enflasyon oranının 2 katından fazlaya tekabül ediyor.
Buradaki asıl önemli konuyu iyi görmek gerekir. Konya Şeker bir çiftçi birliği durumunda. Yani yöneticileri de çiftçiler. Dolayısıyla Konya Şeker’in belki de en büyük avantajı, tarlayı tanıyan, ekimi tanıyan, ürünü tanıyan ve de çiftinin halini en yakından bilen yöneticiler tarafından yönetiliyor olmasıdır.
Dolayısıyla belirlenen fiyat üreticinin alın terinin karşılığı mı, yine üreticinin sahibi olan işletmenin ayakta duracağı bir fiyat mı? Bunun cevabına göre de bir çözüm üretiliyor.
İthalatçı bir ülke konumunda olduğumuz ayçiçeği konusunda, yapılması gerekeni Konya Şeker Yönetim Kurulu Başkanı Recep Konuk bakın nasıl açıklıyor: “Türkiye’de üreticinin ürünü ucuz da olsa bu durum geçici olarak tüketici fiyatlarını etkiler. Sonuçta ağırlık ithal üründe olduğu için tüketici fiyatlarında belirleyici olan ithal üründeki fiyat değişimleri veya döviz kurundaki hareketlerdir. O nedenle ülkemizde kimse raflarda yağ fiyatları artınca dönüp ayçiçeği üreticisini pahalı üretiyor diye işaret etmesin. Özelde yağ fiyatlarında genelde gıda fiyatlarında istikrarı sağlamanın, sürprizlerle karşılaşmamanın yegâne yolu iç tüketimin iç üretimle karşılanmasını sağlayacak kadar üretebilmektir. Bu toprakların bu potansiyeli var. Ülkemiz çiftçisi hem bunun için istekli hem de ülkemize yetecek hatta yetip de artacak kadar üretecek kabiliyet ve beceridedir. Üretici daha çok üretme konusunda istekli ve hazır, yapmamız gereken ürüne sahip çıkmak, üreticinin işini kolaylaştırmaktır. Bizim Konya Şeker’de yaptığımız budur.”
İşte Konya Şeker’in üretici desteği Milli üretimimize de bir örnek teşkil etmelidir. Sadece bunu bir Konyalı olarak, Konya kurumuna sahip çıkmak adına söylemiyorum. Bu normal şartlar altında üreticinin realitesine sahip çıkmak olduğu için söylüyorum. Konya Şeker’e sahip çıkmak nasıl Konya çiftçisine sahip çıkmaksa; aynı şekilde Konya Şeker’i örnek almak da Milli üretime sahip çıkmak olacaktır.
Dostlukla kalın.