Türkiye'nin demiryolu altyapısında önemli gelişmeler yaşanıyor. 2025 yılı itibarıyla demir yolu hat uzunluğunun 14 bin kilometreyi, hızlı tren hat uzunluğunun ise 2 bin 600 kilometreyi aşması bekleniyor. Bu kapsamda, demir yollarında güvenli, konforlu ve çevre dostu ulaşım hizmetleri sağlamak amacıyla önemli yatırımlar gerçekleştiriliyor.
Konya'nın Konyaray projesi, bu yatırımların en dikkat çekici örneklerinden biri olarak öne çıkıyor. Gelecek yıl çift hatlı demir yolu uzunluğunun toplam ana hat içindeki payının artırılması hedeflenirken, Konyaray projesi sayesinde Konya'nın demiryolu ağındaki kapasitesi de önemli ölçüde artacak.
Gelecek yıllarda demir yolu yatırımlarının hızlandırılması ve yük taşımacılığına odaklanılması planlanıyor. Bu doğrultuda, mevcut hatların standartlarının yükseltilmesi ve yeni yüksek standartlı demir yolu projelerine hız verilmesi amaçlanıyor. Konya'nın sanayi bölgeleri ve limanlarının demir yolu ağına entegre edilmesi, bu hedeflerin bir parçası olarak değerlendiriliyor.
2025 yılı için demir yolu inşaatına ayrılan bütçe 309 milyar lira olarak belirlenirken, 2026'da bu rakamın 348 milyar liraya, 2027'de ise 377 milyar liraya çıkması öngörülüyor. Özellikle Konyaray projesinin tamamlanmasıyla, bölgenin uluslararası pazarlara erişimi güçlenecek ve lojistik maliyetleri azaltılacak.2027'nin sonunda Konyaray, Karaman-Ulukışla, projelerinin tamamlanması planlanıyor.
Hızlı tren hat uzunluğunun da 2025 yılında 2 bin 607 kilometreye, 2026'da 2 bin 843 kilometreye ve 2027'de 4 bin 122 kilometreye yükseltilmesi hedefleniyor. Bu yatırımlar, yolcu taşımacılığındaki payı artırarak demir yolunun etkinliğini artırmayı amaçlıyor.
Türkiye, demir yolları ile ulaştırma alanında bölgesel bir lojistik üs haline gelmeyi hedeflerken, Konyaray projesi bu hedefin gerçekleştirilmesinde kilit bir rol oynuyor. Demir yolu hatlarının verimliliği artırılacak ve taşımacılığın daha çevre dostu hale gelmesi sağlanacak. Bu bağlamda, Konya'nın ulaşım altyapısının güçlenmesi ve ekonomik kalkınmaya katkı sağlaması bekleniyor.