Türkiye’nin ilk turizm master planı örneklerinden biri olan Konya, bu alandaki başarısıyla diğer illere örnek gösterilmeye devam ediyor.
Programda konuşan Kapadokya Üniversitesi'nde Doç. Dr. Halil Burak Sakal, , üniversitenin 2005 yılında merhum Alev Alatlı öncülüğünde kurulduğunu ve kurulduğu günden bu yana turizm alanında öncü projeler geliştirdiğini vurguladı. Üniversitenin uzmanlaştığı konular arasında sürdürülebilir turizm yönetimi, turizmde uluslararası rekabetçilik, standartlar ve belgelendirme gibi başlıklar yer alıyor.
Konya, Turizm Master Planıyla Öne Çıkıyor

Kapadokya Üniversitesi'nin katkılarıyla ilk olarak 2018-2023 döneminde hazırlanan Türkiye’nin Turizm Ana Planı’nın ardından, pandemi sürecinde Konya için ayrı bir master plan geliştirildi. Güncellenen planlarla birlikte 2023-2028 dönemine yönelik yeni hedef ve stratejiler belirlendi. Üniversite, bugüne kadar 15 ilin turizm master planını hazırlarken, Konya bu planlar arasında ilk sırada yer aldı.
Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Uğur İbrahim Altay, toplantıda yaptığı konuşmada, turizm yolculuğuna başlarken dönemin Turizm Bakanı’nın "Siz tarım ve sanayi şehirisiniz, turizm nasıl olacak?" sorusunu yönelttiğini belirtti. Ancak Kapadokya Üniversitesi ile hazırlanan master plan sayesinde bu algının değiştiğini ve Bakanlığın diğer illere de Konya'yı örnek gösterdiğini vurguladı.
Dünya Turizminde Sürdürülebilirlik Ön Planda
Sunumda dünya turizmindeki son gelişmelere de değinildi. Pandemi sonrası hızlı bir toparlanma sürecine giren sektör, 2024 yılı itibariyle 1.6 trilyon dolarlık büyüklüğe ulaşırken, 2034’e kadar bu rakamın 2.7 trilyon dolara çıkması öngörülüyor. Türkiye, ziyaretçi sayısında dünya 5’incisi olurken, turizm gelirlerinde de 7’nci sıraya yükseldi.
Sürdürülebilirlik, dijitalleşme, sağlık ve güvenlik gibi faktörlerin turizm trendlerinde belirleyici olduğu ifade edilirken, Türkiye’nin bu alandaki öncü programları sayesinde 2030 yılına kadar tüm konaklama tesislerinin sürdürülebilir turizm sertifikasına sahip olması gerektiği vurgulandı.
Konya’nın Stratejik Konumu Turizme Katkı Sunuyor

Toplantıda sunulan verilere göre, Konya Türkiye’nin önemli ulaşım güzergahlarının tam ortasında yer alıyor. Karayolu üzerinden sahil kentlerine seyahat eden yaklaşık 27.5 milyon kişinin rotasında yer alan şehir, aynı zamanda demiryolu projeleriyle de önemli bir ulaşım merkezi olma yolunda ilerliyor.
Konya Valisi İbrahim Akın'da çalıştayın önemine dikkat çekerek, 2025-2030 dönemini kapsayan turizm vizyonunun, şehrin marka değerini artıracağına ve kültürel mirasın korunarak geleceğe aktarılmasına büyük katkı sağlayacağına inandığını belirtti.
Konya’nın örnek alınan turizm planlaması ve Kapadokya Üniversitesi'nin liderliğinde sürdürülen stratejik çalışmalarla, şehir hem Türkiye turizmine hem de küresel rekabet ortamına güçlü bir şekilde hazırlanıyor.