Merkez Bankası’nın uzun bir aradan sonra faiz yüzdesini yükseltmesi otomobil sektöründe etkili oldu. Geçen yıl 500 bin TL olan aracın bu yıl 750 bin TL olduğunu söyleyen uzmanlar dövizin otomobil sektörüne etkisine dikkat çektiler.
Merkez Bankası uzun aradan sonra faizi yüzde 8,5’ten yüzde 15 seviyesine yükseltmişti. Merkez Bankası Başkanı Hafize Gaye Erkan da toplanan rezervlerin dövizi baskılamak için satış amaçlı kullanılmayacağını belirtti. Erkan, “ Kuru baskılamak için rezerv satışı yapılmayacak” dedi. Döviz kurunun rezerv yapılmamasının otomobil sektörüne etkileriyle ilgili Konya Oto Galericiler Odası Başkanı Abdullah Acıbadem ve FİAT Özel Servisi İşletme Sahibi Talha Altuntaş açıklamalarda bulundu.

“DÖVİZ SABİT TUTULURSA YÜKSELME DURUR”
Dövizin sabit tutulduğu takdirde yükselmenin duracağını söyleyen Konya Oto Galericiler Odası Başkanı Abdullah Acıbadem, “Döviz artınca halk olarak beklenti fiyatların biraz gerilemesiydi fakat kurun artmasıyla birlikte fiyatlar yükseldi. Bizim araçlarımızın yüzde 100’e yakını yurt dışından geldiği için tamamen döviz endeksli fiyatlar oluştu. Eğer döviz şu anki rakamda sabit tutulursa yükselme durur. Eğer döviz sabit tutulmaz ise rakamlar biraz daha yükselir. Pandemiden önce dövizin rakamı 8 TL’ydi bugün ise 28 TL. Yüzde 350 gibi bir fiyat farkı var. Yani araç değerini kıyasladığımız zaman aracın pandemiden önceki rakamıyla şu anki rakamı arasında neredeyse yüzde 100 fark var. Pandemiden önce 200 bin TL’lik araç şuan 2 milyon TL ye satılıyor” şeklinde konuştu.

“6 AY 6 BİN KİLOMETREYİ DOLDURMAYAN ARAÇ SATILMAYACAK”
Ticaret Bakanlığı’nın sıfır araçlar için çıkarttığı yasaya dikkat çeken Abdullah Acıbadem, “Bir yıl önce Ticaret Bakanlığı sıfır araçlar için 6 ay 6 bin kilometre gibi bir süre çıkarttı. Bu çıkan yasanın en büyük eksikliği şahısları kapsamamasıydı. İlk çıkan kanunda kiralama şirketleri gibi sektörlerde 6 ay ve 6 bin kilometre doldurmadan araç satamazdı. Bu kanuna uymayanlara büyük cezalar kesildi. Fakat bu yasa şahısları kapsamadığı için şahıslarda yasa dışı araç alım ve satımına yöneldi. Bu durumda kaçak kazanca yol açtı. Ticaret Bakanı Ömer Bolat’ın girişimiyle yasa 31.12.2023 tarihine kadar uzatılırken yasaya şahıslar da eklendi. Yani şahıslar da artık 6 ay 6 bin kilometre şartını doldurmadan arabayı doldurmadan satamayacak. İnternet sitelerine zaten 6 bin kilometrenin altında bir araç satılamıyor. Bunun en güzel tarafı internet ortamındaki 2023 model araçların satışının takibe alınması” diye aktardı.

“GEÇEN YIL 500 BİN TL OLAN ARAÇ BU YIL 750 BİN TL”
Merdiven altı araç alım ve satımının arttığını söyleyen Acıbadem, “Türkiye’ye giren ve 2 milyona satılan bir araca 2 milyon üzerinden döviz ödenmiyor. Bu aracın Türkiye’ye girişi 1 milyon TL. Bunun üstü aracın faturası kesilirken vergi dairesi başkanlığına aracın ÖTV’si yatıyor, KDV’si hesaplanıyor. Döviz kurundan etkilenen tutar araçlarda yüzde 60’ı geçmez. Vatandaş kurdaki küçük oynamayı fiyatın tamamına yansıtmaya çalışıyor. KDV’den önce araç satmak için kırk takla atan bayiler bugün sıfır araçları istedikleri kişiye istedikleri fiyattan satan kişilerdir. Araç fiyatlarından şu an en ucuz araç CLİO fiyatı 750 bin TL’den başlıyor. İkinci el CLİO 2022 model bir aracı bayilerin yüksek fiyatı 750 bin TL ise 800- 850 bin TL ye satılıyor. Bu araçlar geçen sene 500 bin TL civarındaydı. Özellikle merdivenaltı durumunu meslek haline getiren ve parası olan herkes araç alım satımı yapıyor. Konya’da 3 yıl önce kayıtlı galeri sayısı 450-500 iken şu an 50 bin kişi kaçak araç alım satımı yapıyor” diyerek sözlerini sonlandırdı.

“DÖVİZ BASKILANMADIKÇA ALIM VE SATIM FİYATI ARTACAK”
“Dövizin yükselmesi araç piyasasını olumsuz etkiledi” diyen FİAT Özel Servisi İşletme Sahibi Talha Altuntaş şöyle devam etti: “Yurt içindeki her şey zamlandığı gibi ikinci el ve sıfır araçlara da zam geldi. Döviz baskılanmadığı sürece araç alım ve satımı artacak. Fakat artmasının sebeplerinin tamamı döviz artışından kaynaklanmıyor. Üretici yüzde 60 bandını yurt dışına kaydırdığı için yüzde 40 bandı da ülke içerisinde yetersiz kalıyor. Özellikle ikinci el araçlarda fiyat farkına baktığımızda 200 bin TL oluyor. Bu nedenle ikinci el araçlar daha pahalı konumuna geliyor. Fakat müşteri, alıcı ve kullanıcı da şu şekilde düşünüyor: ‘Sıfır aracı bekleyinceye kadar ikinci el araca 200 bin TL fazla verip alayım. Zaten araç 6 ay sonra 200 bin TL bandını kırıyor. Alıcı her şekilde kâra geçmiş oluyor.’ Örneğin ocak ayında 555 bin TL olan aracımız şuan 750 bin TL. En mantıklı yatırım günümüzde araç alımı haline gelmiş gibi gözüküyor. Örnek verecek olursak 500 bin TL'lik bir araç geçmişe nazaran şuan 2 katı gelir getirir hale geldi” dedi.