Cadılar Bayramı, her yıl 31 Ekim’de Batı ülkelerinde kutlanan bir gelenek.
Korkunç kostümler, balkabakları, ve “şeker mi şaka mı” turlarıyla geçen bu gün, artık sadece Amerika’nın değil, sosyal medyanın küresel kültür haritasının bir parçası halinde. Bu küresel eğlencenin, Konya gibi geleneksel kimliğiyle tanınan bir şehirde nasıl karşılık bulduğu tartışılması gereken bir noktada. Kutlanırsa ne olur; yadırganır mı, yoksa dönüştürülür mü?

İlgi artıyor ama sınırları var
Google verilerine göre Türkiye’de “Cadılar Bayramı” ve “Halloween” aramaları son beş yılda yüzde 80 artış gösterdi.
Ancak şehir sıralamasında Konya, ilk 20 içinde 17. sırada yer alıyor. Bu tablo şunu söylüyor, Konya’da konu biliniyor ama hala temkinli bir mesafeyle gözlemleniyor. Etkinlik verileri de bir benzer çerçeve sunuyor. 2021’de Konya’da yalnızca 1 Halloween etkinliği yapılmışken, 2025’te bu sayı 7’yi gösteriyor. Bu artış, kutlamanın geniş halk kesimlerine yayılmadığını; daha çok genç yetişkin çevrelerinde sınırlı kaldığını ortaya koyuyor.

Gece eğlence mekanlarında sessiz bir dönüşüm
Konya’da Cadılar Bayramı, Batı’daki “korku” temasından çok, “eğlence” kavramına dönüşmüş durumda. Gece eğlence mekanları 31 Ekim gecesi için konsept partileri düzenliyor; kostüm, ışık ve müzik ön planda oluyor. Korku hikayeleri, ruh çağırma seansı ya da spesifik ritüeller yok. Şeker toplama etkinlikleri de Konya’da yer edinmiş değil.

Sosyal Medyada “Konya Halloween” Akımı
Instagram’da #halloweenkonya etiketiyle yapılan paylaşımlar 2020’de 70 civarındayken, 2024 sonunda 320’yi geçmekte. Paylaşımların çoğu genç kitlenin bulunduğu gece etkinliklerinden geliyor. Fotoğraflarda cadı, zombi, vampir ve ikonik karakter makyajı, karanlık odaklı çekimler ve balkabağı figürleri var ama içeriklerde korkudan çok eğlence, protestodan çok oyun var. Konya’da Halloween, bir “pop kültür anı” olarak yaşanıyor. Bir kutlama ya da anma değil ancak görsel bir trend olarak kendini gösteriyor.
Halloween’in Konya’daki varlığı, bir “Batılılaşma” değil; tam tersi küresel kültürün yerelleşme biçimlerinden biri. Bu durum, Anadolu şehirlerinin küresel kültürle temasa geçtiğinde gösterdiği uyum kapasitesini de gözler önüne seriyor. “Konya Cadılar Bayramı’nı kutlarsa, kendi kimliğini yitirmez sadece onu yeniden tanımlar.” düşüncesi hakimiyetini koruyor.