Gembos Yolu ÇİLE DOLU

Konya’yı Beyşehir ve Derebucak üzerinden Antalya’ya bağlayacak olan Gembos Yolu’nun tamamlanamaması Osmanlı’dan günümüze çileye dönüşmüş durumda. Gembos Yolu’nun tamamlanmasıyla Seydişehir üzerinden giden yola göre Antalya mesafesi 50 kilometre azalacak.

Gembos Yolu ÇİLE DOLU

İç Anadolu’yu en kısa ve engebesiz olarak bağlayacak olan Gembos Yolu’nun yapımı Osmanlı Devleti’nin son zamanlarından bugüne dek sürüyor. Yolun tamamlanması için geçmiş dönemlerdeki birçok milletvekili soru önergesi verirken son soru önergesini İyi Parti Konya Milletvekili Fahrettin Yokuş verdi. Gembos Yolu, Konya Beyşehir’den Akçabelen’e ulaşıyor. Buradan Derebucak ve Taşağıl güzergâhıyla Manavgat sahiline iniyor.  Üç projeden oluşan Gembos Yolu’nun ilki Konya-Beyşehir Duble Yolu projesi, ikincisi Beyşehir-Yenişar Bademli Kavşağı-Gembos Yolu Projesi ve son olarak da Taşağıl (Antalya-Alanya ayrımı)  3. Bölge Hududu Yolu Projesinden oluşuyor. İlk proje 2019 yılında tamamlandı.  İkinci projede ise 3 bölüm halinde 16 kilometrelik kısmı duble yol, geri kalanı standardı yükseltilmiş yol olarak ihale edildi ve 2015 yılında tamamlandı. Günümüzde bölünmüş yol olması için etüt ve proje çalışmaları devam ediyor. Üçüncü aşamada ise proje ve güzergâh değişikliğine gidilerek yolun tamamı bölünmüş yol olarak planlanmış, Kesikbel mevkiinde 5 kilometrelik geliş-gidiş tünel yapımı projeye alınarak yolun 5 kilometre kadar kısalması sağlandı. Tünelin bir tarafının inşası biterken  bir tarafından da 500 metrelik bir kısmı kalmışken inşaat durdu.

gembos-yolu-cile-dolu.jpg

BAKANLIKTAN SON DURUM CEVABI GELDİ

Gembos Yolu projesinin son durumu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına verilen soru önergesine cevap verilmesiyle ortaya çıktı. Cevapta; 222 kilometrelik yol ile ilgili yapılan çalışmalar hakkında bilgi verilerek, bu güne kadar 100 kilometre bitümlü sıcak karışım kaplamalı bölünmüş yol, 42 kilometre sathi kaplamalı bölünmüş yol ve 70 kilometre sathi kaplamalı tek yol olmak üzere toplam 212 kilometresinin tamamlandığı söylendi.  Bakanlıktan verilen cevabın devamında; “62 kilometre uzunluğundaki söz konusu yolun tamamının bitümlü sıcak karışım (BSK) kaplamalı bölünmüş yol olarak tamamlanması için yapılan “Etüt ve Proje Danışmanlık Hizmet Alımı îşi” ihalesi neticesinde 3 Şubat 2020 tarihi itibari ile proje çalışmalarına başlanmıştır. 2020 yılı Yatırım Programı Resmî Gazete’de yayımlanmış olup global proje detayları henüz netlik kazanmamıştır” denildi.

gembos-yolu-cile-dolu-001.jpg

OSMANLI VE CUMHURİYET DÖNEMİNDE UNUTULDU

Antik Yunan, Roma ve Selçuklu dönemlerinde aktif olan ve çok yoğun olarak kullanılan Gembos Yolu, Selçuklu döneminde altın çağını yaşadı. Selçuklular döneminde Gembos Yolu güzergahına yedi kervansaray yapıldı. Osmanlı döneminde yola gereken önem verilmedi. 1899 yılında Konya Valisi Sadrazam Avlonyalı Ferit Paşa döneminde Gembos güzergâhının “daha kısa ve daha güvenli olacağına; daha alçak rakımlı ve daha az engebeli araziden geçeceğine ve bu nedenle de daha iktisadi olacağına” karar verildi ve yolunun ihalesi bir Fransız şirketine verildi. Yol yapılırken müteahhidin ölümüyle yapım aksadı. Daha sonra savaşlar döneminde yol, tamamen kaderine terkedildi. Gelişen süreç içerisinde 70 kilometrelik etüt çalışması yapıldı. Etüt çalışmasından sonra güzergâhın uygun ve ekonomik olduğu Yüksek Fen Kurulu tarafından tespit edilince 1998 yılında Gembos Yolu il yolları ağına alındı. 1980-90 yıllarında başlayan köyden kente göçle birlikte Gembos Yolu’nun geçtiği İbradı-Akseki nüfus kaybına uğradı. Aynı dönemde Seydişehir ve Beyşehir’in nüfusları artınca da Konya’yı Antalya’ya bağlayan Konya-Seydişehir-Akseki-Antalya yolu önemini arttırdı ve Gembos Yolu önemini kaybetti.

gembos-yolu-cile-dolu-002.jpg

ENGEBE AZ, MESAFE DAHA KISA

Gembos Yol güzergahında engebenin az olması, sahile ulaşırken 50 kilometre daha kısa olması gibi avantajları bulunuyor. Günlük araç sayısı ve kilometredeki ortalama yakıt miktarı baz alındığında projenin toplam maliyetinin altı yıl kadar kısa bir sürede, bu tasarrufla amorti edileceği hesaplanıyor. Gembos Yolu’nun daha engebesiz ve yükseltisinin az olmasıyla kış şartlarındaki  masraflar da  en aza iniyor. 

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
10 Yorum