Otobüs firmaları destek bekliyor

Akaryakıt fiyatlarına art arda gelen zamların ardından şehirlerarası otobüs bilet fiyatları da yükseldi. Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan sektör temsilcileri, devletin uçak sektörüne yaptığı destekler gibi otobüs sektörüne de destek vermesi gerektiğini belirttiler

Otobüs firmaları destek bekliyor

Benzin ve motorine gelen zamlar ve otoyol ücretleri şehirlerarası otobüs firmalarını etkiledi. Kontur Turizm İşletme Müdürü Ufuk Çolak, mazot fiyatları arttıkça akaryakıt fiyatlarında da artış yaşandığını söyledi. İstemeyerek de olsa bilet fiyatlarına zam yapmak zorunda kaldıklarını ifade eden İşletme Müdürü Ufuk Çolak, “Uçak sektöründeki devletin sübvanse imkanlarıyla otobüs sektöründe devletin sübvanseleri farklı. Uçak sektöründe devlet akaryakıta destek veriyor ama devletin otobüs sektöründe böyle bir desteklemesi yok. Yolcu 'mazotu doldurduk gideceğiz' sanıyor ama buradaki personel giderleri, asgari ücretin yüzde 100 artması, otogar girişlerinin artışı, gıda enflasyonuna bağlı olarak ikram fiyatlarındaki artış bir bilet bedelini kurtarmıyor" diye konuştu.

"BEN YOLCUYA 300 TL'LİK BİLET SATMAK İSTEMİYORUM"

Kontur Turizm İşletme Müdürü Ufuk Çolak, Konya-Karaman arası en kısa mesafe ücretinin 80 TL, en uzak mesafe ücreti İstanbul'un bilet fiyatının 330 TL olduğunu aktardı.  Fiyatlandırmanın mesafe olarak değil, arz- talep dengesine göre yapıldığını dile getiren Çolak, "Fiyat pahalılığı sadece bizim sektörümüzde artmıyor. İnsanlar doğal olarak marketteki tepkiyi otobüs biletlerine de veriyor. Vatandaş kendi penceresinden çok haklı. Bugün Konya'dan İstanbul Esenler Otogarı'na giden bir araç İstanbul'a gidip Konya'ya geldiğinde sadece akaryakıt bedeli 10 buçuk milyara tekabül ediyor.  Fiyat arttıkça sektör bundan rahatsız oluyor. Ben yolcuya 300 TL'lik bilet satmak istemiyorum. Fiyat yükseldikçe benim yolcu götürme kapasitem azalıyor. Asgari ücret düzeyi ülkede 4 bin 250 TL.  Bundan dolayı da insanlar yolculuk yapma sayısını ve süresini kısaltıyor. Bu da yolcu sayısında azalma demek.  Mazot zammı geldikçe biz zamları uygulamak zorunda kalacağız. Brent petrol düşmeden Türkiye'deki zamlarda bir düşme beklenmez. Firmalar sefer sayılarını kısaltıyorlar. Ayda bin sefer yapıyorsa bu seferini 800'e düşürüyor. Firmalar da öngöremiyor. Şu anda Ulaştırma Bakanlığı'na fiyat tarifelerinin güncellenmesi için bir başvuru var. Tüm firmalar kendi masrafları ölçüsünde fiyat tarifesini yükseltmeye çalışıyor. Sefer sayısını azaltmaya çalışıyoruz, personel sayısını azaltmaya gidiyoruz, ikramlarda eskiden tatlı, tuzlu, çay, kahve olurken şimdi sadece kek vermeyi düşünüyoruz. Şu an için alabileceğimiz tedbirler bunlar" açıklamasına yer verdi.

"ZAMLAR KÜÇÜK RAKAMLAR GİBİ GÖRÜNÜYOR"

Seykon Taşımacılık Hizmetleri Şirket Müdürü ve F-1 Acente Yetkilisi Şuayip Kütük, Türkiye'de her gün gelen zamların artık takip edilemez boyutlara ulaştığını söyledi. Her gün mazota yeni bir zam gelmesinin şehirlerarası otobüs firmalarının artık yürüyemez hâle gelmesine neden olduğunu kaydeden Şuayip Kütük, "Günlük benzin fiyatlarına zam yapılması, ikramlıkların 2 katına çıkması, lastiklerin her gün yüzde 25 zam alması, personel giderleri, otogar giriş çıkış ücretlerindeki artış sonucunda bilet fiyatlarında mecbur bir artırıma gidiliyor" dedi. Otobüslerin zarar etmemesi için alınabilecek hiçbir önlemin olmadığını aktaran Kütük, şunları söyledi: "Bizim devletten istediğimiz yüzde 18 olan KDV'leri düşürmesi. Devletten mazot fiyatlarında uçaklara destek verdiği gibi otobüslere de destek vermesini istiyoruz. Devlet bize hiçbir konuda yardımcı olmuyor. Her gelen zam otobüslerin aylık masrafını artırıyor. Zamlar küçük rakamlar gibi görünse de ay sonunda otobüsçülerin karşısına büyük rakamlar halinde çıkıyor."

"OTOBÜS SEKTÖRÜNÜ BİTİRMEYE ÇALIŞIYORLAR"

Özkaymak Turizm çalışanı Ahmet Keskin, mazot fiyatlarının artmasının şehirlerarası otobüs fiyatlarını da etkilediğini ifade etti. Otobüslerde 2+1 sistem, koltuk kapasitesinin azlığı ve pandemiden dolayı yolcunun olmadığını aktaran Ahmet Keskin, "Biz fiyatları çok görmüyoruz. Mecburen fiyatların artması gerekiyor. Firmalar biletleri halkın istediği fiyata verse zarar ederler. Otobüs İstanbul'a gidip geldiğinde 15 bin TL para harcıyor. Firmaların bu zararı karşılaması için fiyatları artırması gerekiyor. Bilet fiyatlarını firmalar belirlemiyor. Ulaştırma Bakanlığı'ndan gelen bir fiyat listesi var. Herkes o fiyata uymak zorunda" dedi. Keskin, Konya'dan en kısa mesafe Kulu, Cihanbeyli, Karaman'ın bilet fiyatlarının 80 TL, en uzun mesafe İstanbul'un bilet fiyatlarının 330 TL olduğunu ifade etti. Devletin sektöre sağlayacağı en büyük iyiliğin mazot fiyatlarını düşürmek olduğunu ifade eden Keskin, "Otobüs sektörünü bitirmeye çalışıyorlar. Bir sene önce litresi 5 TL olan mazot şu an 20 TL. Bilet fiyatları tabi ki artacaktır. Rusya ve Ukrayna arasında savaş olduğu gibi bizim ülkemizde de ekonomik bir savaş var. Elbet bunu atlatacağız. Müşteriler biraz anlayışlı olsunlar" dedi. 

Kaynak:Haber Kaynağı

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Önceki ve Sonraki Haberler